خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/17 - 21:30
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
نادری در دیدار با رئیس شورای فدرال اتریش مطرح کرد؛

اروپا به تبعیت از آمریکا در برجام نماند/ آمریکا با تحریم های ظالمانه اجازه ورود به موقع واکسن کرونا را به کشورمان نداد

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش امروز عصر با رئیس شورای فدرال اتریش دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد نادری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش امروز عصر (چهارشنبه 17 شهریور ماه) در دیدار با پیتر راگل رئیس شورای فدرال اتریش ضمن اشاره به روابط 500 ساله میان دو کشور ایران و اتریش، در خصوص مذاکرات برجام گفت: ایران از سال 2015 که مذاکرات برجام آغاز و به سرانجام رسید به تعهدات خود نسبت به آن عمل کرد اما با بیرون رفتن آمریکا از برجام شرایط تغییر کرد و اروپا نیز به عنوان شرکا نتوانست به تعهدات خود پایبند باشد و حتی کانال مالی اینستکس را اجرایی کند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش با تأکید بر اینکه عملا برجام هیچ دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران نداشت، بیان کرد: تعهدات طرف مقابل در برجام عملی نشد و بنابراین ایران به تنهایی نمی‌تواند توافق را نگاه داشته و اجراکننده آن باشد، مسلما هیچ کشور دیگری هم چنین شرایطی را نمی‌پذیرد.



نادری ادامه داد: ما همیشه اعلام کرده‌ایم که حاضریم به برجام بازگردیم، تنها در صورتی که طرف مقابل و کشور خارج شده به برجام بازگشته و به تمام تعهدات خود عمل و تحریم های ظالمانه را بردارد.



وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با همه‌گیری کرونا ثابت شد که دنیا یک دهکده کوچک است، افزود: تنها یک ویروس توانست جهان را با مشکل مواجه کند و این موضوع بیانگر ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است، هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی بر این بیماری فائق بیاید و حتی اگر یک کشور درگیر این بیماری باشد، نمی تواند اعلام کند که آن را ریشه‌کن کرده است زیرا همه به هم متصل هستند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش تأکید کرد: در این میان آمریکا با تحریم ظالمانه و ناعادلانه خود باعث شد تا دارو و واکسن نتواند به موقع به کشور ما وارد شود و جان بسیاری از انسان‌ها به خطر افتاد و بسیاری نیز فوت کردند و این نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر ایران است.



نادری تصریح کرد: متأسفانه کشورهای دیگر با دلیل قبول شرایط، دنباله‌رو آمریکا شدند اما ما تلاش کردیم تا با کمک متخصصان داخلی خود واکسن را تهیه و به مرحله تولید برسانیم اما ما باز هم با این وجود به واکسن‌های بیشتری نیاز داریم.



وی در خصوص وضعیت افغانستان نیز گفت: ما از زمان جنگ روسیه و افغانستان درگیر مسائل این کشور هستیم و به عنوان یک همسایه با مسائل افغانستان درگیریم.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش با بیان اینکه به طور رسمی 3 میلیون پناهجوی افغانی در کشورمان وجود دارد، اظهار کرد: آنها از شرایط مساوی با یک ایرانی برخوردار هستند و این موضوع برای ما هزینه بسیاری دارد اما متأسفانه کمک‌های جهانی در این خصوص از ما انجام نشده و ما امیدواریم شرایط افغانستان به حالت عادی بازگشته تا مهاجران بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. به هر حال امیدواریم راهکاری برای حل مسائل منطقه پیدا شود.



پیتر راگل رئیس شورای فدرال اتریش در ادامه این نشست ضمن تأکید بر اینکه وین به دنبال برگزاری اجلاس‌هایی است تا با برقراری ارتباط میان کشورها گام موثری بردارد، گفت: ما از برگزاری اجلاس‌هایی با تأکید بر حل مسائلی از جمله حقوق بشر، جهان پس از همه‌گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی، برقراری و پایداری صلح و امنیت در جهان استقبال می‌کنیم. وین نه تنها به دنبال آن است که نقش ارتباط دهنده را داشته باشد بلکه می‌خواهد نقشی فراتر از آن داشته و به حل مسائل و مشکلات کشورهای مختلف کمک کند.



رئیس شورای فدرال اتریش تصریح کرد: پس از مذاکره وزرای خارجه ایران و اتریش، شرایطی فراهم شد تا بتوانیم یک میلیون دز واکسن کرونا برای کمک به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به ایران ارسال کنیم هر چند این مقدار خیلی اندک است اما تلاش می‌کنیم تا واکسن بیشتری را به ایران و یا هر کشور درگیر کرونا ارسال کنیم.



راگل بیان کرد: اتریش در سال 2015 برای تثبیت صلح جهانی و تعمیق همکاری‌ها توانست با همکاری سازمان انرژی اتمی، ایران و شرکای خود را پای میز مذاکره بیاورد اما متأسفانه با ترک یکی از کشورها از این توافقنامه شرایط به هم ریخت. بنابراین تلاش داریم تا دوباره این اعضا را دور میز مذاکره جمع کرده تا هر چه زودتر این موضوع حل شود.



وی با اشاره به مسائل افغانستان نیز بیان کرد: مسائلی که در این کشور به وجود آمده برای همه ما ناخوشایند و موجب نگرانی است، بنابراین تلاش می‌کنیم تا به ایجاد آرامش و صلح در منطقه کمک کنیم زیرا ما علاقمندیم که مردم در داخل کشورهای خود باقی مانده و مجبور به مهاجرت نشوند و اگر مجبور به مهاجرت نیز شدند بعد از آن که کشورشان به شرایط با ثباتی رسید به آنجا بازگردند زیرا هیچ کجا خانه شخص نمی‌شود.



رئیس شورای فدرال اتریش ادامه داد: در سال 2015 پناهجویانی که به سمت اروپا آمدند، ماندگار شدند بنابراین ما نمی‌خواهیم این شرایط پیش بیاید. ظرفیت ما در شرایطی قرار ندارد که بتوانیم پناهجویان جدیدی را به داخل کشور بپذیریم و نگران این موضوع هستیم. ما علاقمندیم تا کشور افغانستان به سطح پایداری دست پیدا کند و مشکلات این کشور حل شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 326732
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار