خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/11 - 13:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

آمریکا به دنبال تقویت داعش در افغانستان است

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد طالبان نباید فریب دسیسه ها و تله آمریکایی ها بخورد، بلکه در شرایط کنونی باید به سمت تشکیل دولت فراگیر، افزایش سطح روابط با همسایگان، برطرف کردن مشکلات مردم و تکیه بر توانمندی های داخلی گام بردارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در واکشن به اظهارات رئیس‌جمهور فراری افغانستان مبنی بر اینکه دلیل اصلی سقوط ناگهانی افغانستان اعتماد به آمریکا بوده است، گفت: افغانستان به دلیل اشتباهات ابرقدرت ها طی چند دهه گذشته به این فلاکت رسیده است. بخشی از این اشتباهات از سوی دولت شوروی سابق و بخش دوم از سوی آمریکایی ها با اشغال سرزمینی رخ داد.



نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کاخ سفید از ابتدای روند مذاکره با طالبان دولت افغانستان را کنار گذاشت و طبق توافق قرار بود طالبان وارد کابل نشوند بلکه در چانه زنی میان دولت مرکزی و طالبان، دولت به اصطلاح انتقالی تشکیل شود.



وی ادامه داد: این مهم در حالیست که با توجه به اینکه تیم اطراف اشرف غنی به این نتیجه رسیدند طالبان در حال ورود به شهر هستند، وی را از معرکه خارج کردند؛ بر این اساس غنی افغانستان را رها کرد و حکومتش سقوط کرد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به نتیجه درس عبرت اعتماد رئیس‌جمهور فراری افغانستان به آمریکایی ها، افزود: هر حکومتی که بخواهد به مردم و توانمندی داخلی خودش تکیه نکند بلکه به قدرت های بزرگ تکیه و بر اساس دستورات آنها اقدام کند، سرنوشتی مانند اشرف غنی خواهد داشت.



رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه طالبان باید تلاش کند درگیر سیاست های آمریکایی ها نشود، گفت: در واقع آمریکایی ها نظر مساعد به طالبان ندارد بلکه آنها اعتقاد دارند طالبان نباید قدرت مسلط باشد بلکه باید درگیری ها و تنش های داخلی را افزایش داده تا رشد داعش شروع شود.



وی ادامه داد: همچنین آنها می خواهند با تحقق مسائل یاد شده برای ایران، روسیه و چین نیز مشکلاتی را ایجاد کنند و نهایتا این‌بار با پشتوانه بین المللی و با پول کشورهای عربی به صورت دائمی به افغانستان بازگردند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طالبان نباید فریب دسیسه ها و تله آمریکایی ها را بخورد، خاطرنشان کرد: بنابراین طالبان در شرایط کنونی باید به سمت تشکیل دولت فراگیر، افزایش سطح روابط با همسایگان، برطرف کردن مشکلات مردم و تکیه بر توانمندی های داخلی گام بردارد تا به سرنوشت اظرف غنی و برخی کشورهای منطقه دچار نشوند./



پایان پیام

  • کد خبر : 334722
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار