خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/02 - 18:22
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
پزشکیان در چهارمین اجلاس روسای مجالس اورآسیا؛

آمریکا بعد از ناکامی در تحریم به دنبال پرونده سازی علیه ایران در خلیج فارس است

نایب رئیس اول مجلس گفت: آمریکا بعد از ناکامی در سیاست های تحریمی به دنبال پرونده سازی علیه ایران در منطقه خلیج فارس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مسعود پزشکیان عصر امروز (سه شنبه 2 مهرماه) در چهارمین نشست روسای پارلمانی کشورهای اوراسیا، به سخنرانی پرداخت.



متن سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:



بسم الله الرحمن الرحیم



از اقدامات مجلس جمهوری قزاقستان و جناب آقای نورلان نیگماتولین رئیس محترم مجلس جمهوری قزاقستان و دولت این کشور برای میزباتی گرم و تمهیدات برگزاری این اجلاس مهم، قدردانی می کنم.



آقای دکتر، روسای محترم مجالس



با نگاهی اجمالی به شاخص ها و مولفه های قدرت می توان گفت که اوراسیا واجد همه مولفه های قدرت برای نقش آفرینی موثر در عرصه منطقه ای و بین المللی است و با تسهیل یک چشم انداز مشارکتی گسترده با تکیه بر منافع بلند مدت ملت های منطقه و اصول مشترک می تواند افق جدیدی برای همکاری های بین منطقه ای و کنشگری موثر در جهان بازی کند.



قطعا اوراسیای بزرگ بدون گفت وگوی چندجانبه و مشارکت توامان با اعتماد متقابل اعضا و همکاری هدفمند نمی تواند به گفتمانی قالب در منطقه تبدیل شود.



 











حضور هیات پارلمانی ایران در کمیته تدوین بیانیه نهایی چهارمین اجلاس مجالس اوراسیا در قزاقستان


 



برای تحقق واقعی اوراسیای بزرگ نخست باید یک درک بینابین و یک تصویر ذهنی مشترک از این مفهوم داشته باشیم. اوراسیای بزرگ در عین حال برای ساختارسازی منطقه ای، فرآیندهای نظم ساز، مکانیزم های چندجانبه گرایانه و فراگیر، ظرفیت سازی و اعتمادسازی باید به ایجاد فرصت های استراتژیک و مدیریت حل تعارضات احترام جدی ورزد.



استفاده از شیوه های جدید در تسهیل تجارت و فعالیت های اقتصادی از طریق مکانیزم های محلی و ابتکارات اقتصادی و ارتقای روابط تجاری می تواند نقطه شروع و یک استراتژی گفتمانی  و تفسیر خاصی از چارچوب بندی روابط بین کشورهای اوراسیا باشد، زیرا فهم مشترک برای سایر حوزه ها را فراهم می سازد و اکنون این روند در اقتصاد اوراسیا شروع شده است.



همانطور که می دانید برخی از کشورهای جهان با سوءاستفاده از انحصار بازارهای مالی و بانکی جهان و اعمال سیاست های یک جانبه و تحریم به شدت از گسترش روابط تجاری چندجانبه ممانعت به عمل می آورند. تحریم های آمریکا علیه مردم ایران در حالی صورت گرفته که ایران به برجام به عنوان یک دستاورد شاخص حوزه دیپلماسی چندجانبه و مصوب شورای امنیت سازمان ملل پایبند بوده است ولی آمریکا با وقاحت تمام آن را نقض کرد و مجددا تحریم های گسترده ای علیه مردم ایران اعمال کرد.



 











سخنرانی مسعود پزشکیان در چهارمین اجلاس مجالس اوراسیا در شهر نورسلطان قزاقستان


 



به اعتقاد ما حمایت از تعهدات و توافقات بین المللی و چندجانبه باید از اهداف اصلی اوراسیای بزرگ باشد و در شرایط حساس کنونی علاوه بر نقش اعضای باقیمانده در برجام ، حمایت سایر کشورها از جمله کشورهای حاضر در این اجلاس را ضروری می دانیم. به خوبی می دانید آمریکا بعد از ناکامی در سیاست های تحریمی به دنبال ماجراجویی جدید و پرونده سازی علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس است. راهبرد کلان ایران با تکیه بر صبر راهبردی ، برقراری امنیت و آرامش در منطقه و همکاری با کشورهای همسایه از طریق گفت وگوهای منطقه ای و حل مسائل فیمابین از طریق مذاکره است.



بر همین اساس ما خواستار صادرات انرژی از خلیج فارس و تنگه هرمز بدون هیچ گونه محدودیتی هستیم. معتقدیم ثبات و امنیت منطقه و حفظ ایمنی دریانوردی در خلیج فارس و دریای عمان از طریق همکاری و مشارکت کلیه کشورهای ساحلی در چارچوب این تغییرات امکانپذیر است.



آقای رئیس



امروز در نشست توسط یکی از هیات های پارلمانی حاضر، سوالات بی پایه و واهی در مورد جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، در پاسخ مایلم موارد زیر را اعلام کنم:



جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را ادامه سیاست تنش آفرینی برخی از دولت های منطقه ارزیابی می کند که برای عبور از حقارت سیاسی از شکست های علنی در پیگیری های جاه طلبی های منطقه ای خود، اینک درصددند با وارد آوردن این اتهامات مضحک ، افکار عمومی را از توجه به ریشه اصلی چنین تهاجماتی منحرف سازد.



ایران بار دیگر آمادگی خود را برای گفت وگو با کلیه کشورهای منطقه خلیج فارس به منظور دستیابی به یک منطقه امن تر و مرفه تر برای همه تکرار می کند.از توجه همه شما تشکر می کنم.



پایان پیام



 

  • کد خبر : 288581
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار