خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/28 - 01:56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
گلرو با اشاره به نشست کمیته روابط خارجی:

آخرین وضعیت آفریقا از نگاه وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط بررسی شد/ حجم مبادلات ایران و آفریقا ناچیز است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به نشست اخیر این کمیته، گفت: این جلسه پیرامون چهار محور آخرین وضعیت کشورهای آفریقایی و حضور بازیگران بین المللی در صحنه آفریقا به ویژه در زمنیه اقتصادی، مزیت ها و ظرفیت ها آفریقا، آخرین وضعیت روابط دو و چند جانبه و راهکارهای لازم جهت رفع موانع و توسعه مناسبات و همکاری ها برگزار شد.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح نشست کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی آخرین وضعیت جمهوری اسلامی ایران با آفریقا، گفت: با توجه به اهمیت آفریقا در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی و با عنایت به ظرفیت های بزرگ این قاره در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی، نشستی در کمیته روابط خارجی مجلس با حضور مسئولان وزارتخانه های امور خارجه، اقتصاد و دارایی، سازمان توسعه تجارت و سایر دستگاه های ذی ربط برگزار شد.



رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افرود: در این جلسه بر تقویت همکاری ها با کشورهای آفریقایی تاکید شد، یک هزار میلیارد دلارحجم تبادل تجاری آفریقا با دنیاست که سهم ایران بسیار ناچیز است.



وی ادامه داد: حجم کم تبادلات تجاری ایران و آفریقا با توجه به ظرفیت های جمهوری اسلامی و کشورهای آفریقایی قابل قبول نیست و باید افزایش یابد. 54 کشور آفریقایی در حوزه های مختلف ظرفیت های خوبی دارند و دستگاه های ذی ربط درباره وضعیت کنونی گزارش دادند. این ظرفیتها باید شناسایی و تقویت شوند.



گلرو یادآور شد: آنچه به عنوان یک اصل مهم و اساسی مورد تاکید قرار گرفت اینکه در داخل کشور ما باید یک رویکرد منسجم و واحد برای همکاری با کشورهای آفریقایی شکل بگیرد و اهمیت قاره آفریقا که برای بخش های دولتی و خصوصی شناخته شده نیست، به درستی به تصویر کشیده شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تصویری که ما از آفریقا داریم نادرست است و قاره آفریقا در سال های گذشته روبه توسعه بوده است، گفت: مدنیت این قاره و حوزه های اقتصادی در این قاره روبه رشد بوده است. ما باید در این خصوص که آفریقا قاره ای ثروتمند است، به جمع بندی و نظر واحد برسیم و خیز اساسی به سمت این قاره برای توسعه روابط برداریم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه زیرساختی از جمله در زمینه روابط بانکی، حمل و نقل، صدور ضمانت ها، ایجاد تسهیلات و مشوق ها برای تجارموانعی است که باید برداشته شود تا در کنار بعد فرهنگی بتوانیم از ظرفیت های قاره آفریقا استفاده کنیم.



رئیس کمیته روابط خارجی مجلس یازدهم تصریح کرد: این نشست ها ادامه خواهد داشت و مجلس در چارچوب وظایف نظارتی خود از دولت و دستگاههای ذیربط پیگیر توسعه روابط کشورمان با آفریقا خواهد بود./



پایان پیام



خبرنگار: فاطمه رضائی

  • کد خبر : 331588
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار