خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/03/12 - 15:22
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : بین الملل
خانه‌ملت در گفتگو با نمایندگان، بررسی می کند

آتش خشم سیاه پوستان، بحرانی که دامن کاخ سفید را گرفت / رسوایی حقوق بشری آمریکا

مرگ فلوید سیاه‌پوست در آمریکا واکنش‌‌های بسیاری را به همراه داشته است، نمایندگان پارلمان جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن محکوم کردن این حادثه، تاکید کردند: آمریکا تنها مدعی حمایت از حقوق بشر و احقاق حقوق شهروندان خود است در حالی که خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج دنبال می‌‌کند.

خبرگزاری خانه‌ملت- گروه بین‌الملل- فاطمه رضائی؛ ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری که منشاء بحران‌های اقتصادی و سیاسی در بسیاری از کشورهای جهان است امروز به موجب مرگ جورج فلوید سیاه پوست درگیر بحران داخلی شده است. بحرانی که تبعات بسیاری را برای دولتمردان آمریکایی به همراه داشته است.



تداوم اعتراض‌های مدنی در آمریکا



اعتراض‌های مدنی به قتل این سیاه پوست آمریکایی که به واسطه فشار زانوی مامور افسر سفیدپوست بر گردنش، جان داد هنوز ادامه دارد. به نقل از رسانه‌های داخلی آمریکا نیروهای امنیتی بیش از ۴۱۰۰ معترض در شهرهای مختلف سراسر ایالات متحده را بازداشت کرند. دامنه این بحران بسیار گسترده شده و به تعبیر برخی کارشناسان به یکی از بزرگترین بحران‌های داخلی آمریکا درماه‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است.



شیوه مرگ جرج فلوید، بسیار شبیه به مرگ اریک گارنر در سال ۲۰۱۴ در نیویورک تعبیر شد؛ حادثه‌ای که باعث شد بسیاری از فعالان حقوق رنگین‌پوستان آمریکا توجه همگان را به «خشونت پلیس علیه اقلیت‌های نژادی» جلب کنند.



تهدید به استفاده از اسلحه برای فرونشاندن اعتراضات در مقابل کاخ سفید



دونالد ترامپ در پی این حادثه به پلیس و دادگستری ماموریت داد که به سرعت درباره مرگ جورج فلوید شهروند سیاه پوست تحقیق کنند و در پیام توییتری نوشت که عدالت به اندازه کافی اجرا خواهد شد، مایک پنس معاون دونالد ترامپ نیز گفت که ما نژادپرستی در آمریکا را تحمل نمی‌کنیم اما این تبلیغات و شوهای رسانه‌ای وقتی مشخص و روشن شد که رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تظاهرات مقابل کاخ سفید از آمادگی سگ‌های وحشی و اسلحه شوم سرویس مخفی این کشور برای مقابله با معترضان سخن گفت.



دولتمردان آمریکایی پیش از این در موارد گسترده کشورهای دیگر از جمله ایران را به خشونت علیه ملت خود و نقض حقوق بشر متهم کرده‌اند، اما بحرانی که این روزها آمریکایی‌ها را درگیر خود کرده، نشان داد که آنها بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند و تنها منافع خودشان را دنبال می‌کنند و حقوق شهروندان آمریکایی هم برای آنها اهمیتی ندارد.



تشت رسوایی آمریکا بر زمین افتاد



علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم در واکنش به قتل جورج فلوید به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، گفت: اتفاقات این روزها در آمریکا افتادن تشت رسوایی آمریکا بر زمین است. کشوری که مدعی توانمندی اقتصاد در عرصه جهانی است و خود را مدعی حمایت از حقوق بشر و طرفدار دموکراسی و طرفدار آزادی و رعایت حقوق همه آحاد بشر نشان می‌داد با قتل جورج فلوید سیاه پوست و اقداماتی که در زمان شیوع ویروس کرونا انجام داد ناتوانی خود را اثبات کرد.



وی معتقد است: دولتمردان آمریکایی همچنین ادعای مردمی بودن و رعایت دموکراسی دارند در حالی که این چیزها در قاموس آمریکا نمی‌گنجد و اگر تبلیغاتی هم شده خلاف واقع بوده است. امروز دیگر چهره واقعی آمریکا بروز و ظهور پیدا کرده است و برای همگان شفاف شد که آمریکای مدعی آزادی انسانی، اعتقادی به آزادی و تامین حقوق شهروندان خود هم ندارد.



زمان بسیج تمام جهان علیه نژادپرستی رسیده است



محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به مرگ تلخ این سیاه پوست به دست پلیس آمریکا در توییتی، نوشت: «برخی نمی‌پندارند که جان سیاه‌پوستان ارزش دارد. برای کسانی از ما که جان آن‌ها برایشان ارزش دارد می‌گویم: زمان آن رسیده است تا تمام جهان علیه نژادپرستی بسیج شود. زمان آن رسیده که دنیا علیه نژادپرستی متحد شود».



دولتمردان آمریکایی مسائل داخلی را خلاف واقع نشان می‌دهند



موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم، ریگان و فهرج در مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز در واکنش به این فاجعه انسانی به خبرنگار خانه‌ملت، گفت: آمریکا از گذشته درگیر چنین بحران‌هایی بوده اما همیشه آنها را مخفی کرده است. مقام معظم رهبری نیز با توجه به بی‌عدالتی در بین دولتمردان آمریکایی پیش از این از سقوط دولت آمریکا خبر داد.



وی با بیان اینکه جنایت نگران کننده بساری در آمریکا رخ داده است، افزود: آنها در زندان‌های گوانتانامو کثیف‌ترین کارها را انجام دادند، به مردم افغان رحم نکردند و کودکان یمنی را کشتند. کشتار کودکان مظلوم فلسطین از جنایت‌های آمریکا است. آنها با هدف شکنجه مخالفان خود به دلایل واهی شهروندان آمریکایی را دستگیر و زندانی می‌کنند و تحت عناوین مختلف از جمله تروریسم به مردم خود اتهام می‌زنند.



غضنفرآبادی معتقد است: بی‌رحمی و شقاوت دولت و پلیس آمریکا برای همگان روشن است، متاسفانه برخی از کشورها به دلیل ترس از آمریکا و منافع شخصی چشم خود را بر روی این حقایق بستند اما جمهوری اسلامی ایران بارها با شجاعت مواضع خود درباره ایالات متحده آمریکا را اعلام کرده است.



این نماینده مردم بم، ریگان و فهرج در مجلس شورای اسلامی تاکید دارد: آمریکای‌ها اگر از وجود یک رهبر دلسوز، همراه و عادل برخوردار بودند پیش از این انقلاب می‌کردند زیرا فساد، هرزه گی و فقر در آمریکا بیداد می‌کند و دولتمردان آمریکایی مسائل داخلی را در ظاهر خلاف واقع نشان می دهند.



پیامی برای مردم آمریکا



سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پیامی به مردم، دولت و پلیس آمریکا گفت: «دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌‌کند. از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم. دولت و پلیس آمریکا، خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.»



با این حال، موج اعتراضات اقشار مختلف در بیش از 75 شهر سراسر ایالات متحده به ویژه در ایالت مینه‌سوتا ادامه دارد، پلیس آمریکا هم از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل علیه معترضان استفاده می‌کند. در لافایت پارک در واشنگتن حتی پرچم آمریکا را به آتش کشیدند اما باز شاهدیم که مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران، چین و روسیه را به دخالت در موضوع داخلی آمریکا متهم کرده است.



بر همین اساس سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این اتهامات، در نشست خود با اصحاب رسانه گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد.



به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ امید است کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان به ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل در دفاع از ملت‌ها به نژادپرستی در آمریکا واکنش نشان دهند و صدای مظلومانه ملت سیاه پوست را بشنوند. همه کشورها باید بدانند که آمریکا تنها مدعی احقاق حقوق شهروندان خود است و خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از آمریکا دنبال می‌‌کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 298731
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار