خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/12 - 16:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
گلرو در دیدار با نوه ماندلا:

گروه دوستی پارلمانی آفریقای جنوبی و ایران تشکیل شود

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به تسریع تشکیل گروه دوستی پارلمانی آفریقای جنوبی و ایران در مجلس این کشور در راستای تسهیل روابط بین پارلمانی دو کشور و ارتقای سطح مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مندلا ماندلا نوه نلسون ماندلا رهبر فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی که برای شرکت در مراسم برندگان جایزه حقوق بشر اسلامی به تهران سفر کرده است امروز (چهارشنبه 12 مردادماه) با عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.



گلرو در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط مثبت و تاریخی میان دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی همواره روابط  خوب و رو به رشدی با یکدیگر داشته‌اند و گسترش روابط فیمابین در حوزه های مختلف بویژه گسترش روابط پارلمانی میان دو کشور حائز اهمیت است.



نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حجم روابط تجاری میان دو کشور با توجه به توانمندی ها و زمینه های موجود در سطح انتظار نیست خاطر نشان کرد: اگرچه همواره روابط سیاسی و اقتصادی خوب و مثبتی میان دو کشور برقرار بوده اما حجم مبادلات تجاری میان دو کشور با توجه به ظرفیت‌های فراوان موجود، در سطح انتظار نیست. امیدواریم با تلاش ها و همکاری های هرچه بیشتر دو کشور و همچنین سفر قریب الوقوع رئیس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی شاهد گسترش روابط تجاری و بهره گیری از فرصت های اقتصادی موجود در روابط دو کشور باشیم.



وی در همین زمینه نسبت به تسریع در تشکیل گروه دوستی پارلمانی آفریقای جنوبی و ایران در مجلس این کشور در راستای تسهیل روابط بین پارلمانی دو کشور و ارتقای سطح مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین ابراز امیدواری کرد.



رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن قدردانی از مواضع خوب و مثبت آفریقای جنوبی در مجامع بین‌المللی از درباره کشورمان گفت:" مخالفت سیزده کشور عضو اتحادیه آفریقا از جمله آفریقای جنوبی و الجزایر که از اعضای مهم و کشورهای بزرگ قاره آفریقا بشمار می روند با عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا؛ قابل تقدیر است.



گلرو همچنین از مواضع مثبت آفریقای جنوبی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تشکر و قدردانی کرد.



مندلا ماندلا نوه نلسون ماندلا رهبر فقید ضد آپارتاید آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه حائز اهمیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل خاطر نشان کرد: توسعه و گسترش روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف برای ما حائز اهمیت است و پیروزی های مردم آفریقای جنوبی با تأسی از انقلاب شکوهمند اسلامی به منصه ظهور رسید.



نوه رهبر فقید آفریقای جنوبی مسئله فلسطین را مسئله مهمی که در اعماق و روح مردم دو کشور جای دارد دانست و گفت: مایه مباهات است که با توسعه همکاری های بین المللی دو کشور شاهد دستاوردهای خوبی در موضوعات مختلف از جمله مسئله فلسطین بوده ایم.



مندلا ماندلا در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر بارزترین نمونه آپارتاید و تبعیض نژادی رژیم اشغالگر صهیونیستی است خاطر نشان کرد: امیدواریم با تلاش های دوجانبه و چند جانبه و از جمله استفاده از ظرفیت همکاری در مجامع بین المللی همچون اتحادیه آفریقا؛ صدای ملت مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 346904
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار