خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/27 - 19:41
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجلاس ابیجان ساحل عاج؛

کشورهای بین المجالس اسلامی هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند

مجالس کشورهای اسلامی در چهل و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی (PUIC) در ابیجان ساحل عاج، هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  ابوالفضل عموئی نماینده مردم تهران و ابراهیم رضائی نماینده مردم دشتستان از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی (PUIC)، در چهل و نهمین نشست این کمیته که با حضور نمایندگان کشورهای الجزائر، لبنان، مغرب، عمان، عربستان سعودی، آذربایجان، اندونزی، بنگلادش، ترکیه، بورکینافاسو، چاد، موزامبیک و نیجر،  در ابیجان جمهوری ساحل عاج برگزار شد، مشارکت کردند.



در این ابتدای نشست، آداما بیکتوگو، رئیس مجلس ملی ساحل عاج، با بیان اینکه برگزاری کمیته اجرایی اتحادیه PUIC به ما این فرصت را می دهد تا درخصوص چگونگی رسیدگی به چالشهای فراروی کشورهای اسلامی بیشتر بیاندیشم، خاطرنشان کرد: ما باید در بین المجالس اسلامی با همکاری، گفت و گو و رایزنی با یکدیگر، در مقابل چالش‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی کشورهایمان تلاش کنیم.



در ادامه، محمد قریشی نیاس دبیرکل اتحادیه بین المجالس اسلامی در سخنان خود با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: متأسفانه ما شاهد جنایات رژیم صهیونیستی در جنین، زیر سایه سکوت مشکوک جامعه جهانی بودیم که به کشتار مردم، تخریب منازل و زیرساخت های این شهر پرداختند. 



وی افزود: قطعاً امت اسلامی در کنار مردم فلسطین تا آزادی این سرزمین و تشکیل کشور مستقل، به پایتختی قدس شریف، خواهند ایستاد.



قریشی نیاس، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع اسلام هراسی در جهان گفت: کشورهای اسلامی نسبت به سوزاندن قرآن کریم در سوئد که جنایتی فجیع و درعین حال تحریک احساسات مسلمانان است، خشمگین هستند.



وی افزود: کشورهای اسلامی باید به منظور حفظ ارزشهای دینی و احترام متقابل، در روابط خود با کشورهایی که مرتکب چنین جنایاتی می‌شوند، بازنگری کنند. 



در ادامه این نشست، کشورهای عضو کمیته اجرایی PUIC، به بررسی و تصویب پیش نویس دستورکار دهمین جلسه کمیته های چهارگانه تخصصی - دائمی اتحادیه شامل: ١- امور سیاسی و روابط خارجی،  ٢- امور اقتصادی و محیط زیست، ٣- حقوق بشر، زنان و خانواده، ٤- امور فرهنگی - حقوقی، گفتگوی تمدنها و ادیان، بعلاوه پیش نویس دستورکار سومین نشست کمیته جوامع و اقلیت‌های مسلمان، دوازهمین نشست کمیته دائمی فلسطین، یازدهمین کنفرانس نمایندگان زن کشورهای اسلامی و... پرداختند. 



تصویب بیانیه کمیته اجرایی بین المجالس اسلامی (PUIC)



در چهل و نهم نشست کمیته اجرایی بین المجالس اسلامی (PUIC) همچنین بیانیه ابیجان به تصویب رسید. در این بیانیه، کشورهای عضو، نگرانی عمیق خود را نسبت به پدیده فزاینده نفرت از اسلام و مسلمانان، موسوم به اسلام هراسی، به ویژه سوزاندن مصحف شریف در چندین کشور اروپایی، ابراز داشته و آن را پدیده ای ناگوار برای تمدن بشری  و تضعیف صلح و امنیت بین المللی بشمار آورده و محکوم نمودند و از پارلمان های کشورهای عضو درخواست  کردند به دنبال تصویب قوانین بین المللی برای حفاظت از مقدسات دینی و جرم انگاری اهانت به آن باشند.



 در بخش دیگری از این بیانیه، درخصوص موضوع فلسطین آمده است؛ مسئله فلسطین به عنوان موضوع محوری امت اسلامی، با بازگرداندن حق کامل  مردم آن، قابل حل است.



گفتنی است؛ در حاشیه نشست کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی، هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی با هیأتهای الجزایر، عمان، لبنان، موزامبیک و ترکیه، ‌پیرامون موضوعات منطقه ای و بین المللی، گفتگو و تبادل نظر کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 365267
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار