خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/29 - 10:34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی:

وزارت خارجه در سوریه فعال تر عمل کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: اجلاس آستانه می تواند به عنوان یکی از اقدامات برای هماهنگی در سوریه موثر باشد اما این اجلاس نه تا الان اثرگذاری وسیعی در حضور، نقش و منافع کشورها در سوریه داشته و نه در آینده می تواند چنین اثرگذاری را داشته باشد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه در ایران گفت: بحران سوریه در واقع موضوع پیچیده امنیتی، سیاسی و اجتماعی برای کشورهای منطقه است. ایران، ترکیه و روسیه به نوعی از آثار، تبعات، مسائل و مشکلات این بحران بی نصیب نشدند با توجه به هزینه ای که برای برقراری مجدد امنیت در سوریه پرداخته اند اکنون نیز می خواهند با یکدیگر همفکری داشته باشند.



این نماینده مجلس بیان کرد: آن چیزی که در سوریه اتفاق می افتد خیلی تحت تاثیر گفتگوی های آستانه نیست و به نظر می رسد هرکدام از این کشورها به تنهایی با دولت سوریه روابط خود را تنظیم می کنند و فرصت های اقتصادی، سیاسی، امنیتی برای خود در نظر می گیرد.



وی تاکید کرد: اینکه ایران در قالب گروه آستانه هماهنگی ها و گفتگوهایی را با طرف ترک و روس داشته باشد خوب است چون مواضع ما در برخی زمینه ها در سوریه مشترک است اما اینکه تشکیلات وزارت خارجه کشور تمام توان خود برای آینده سوریه در قالب این اجلاس و این هماهنگی ها ببیند اشتباه است.



رحیمی جهان آبادی اظهار داشت: ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم که در سوریه فعالیت کنند روابط فرهنگی و سیاسی خودمان را با سوریه گسترش دهیم، کنسولگری های خودمان را در شهرهای مهم سوریه یا بازگشایی کنیم یا اگر کنسولگری نداریم در آنجا راه اندازی کنیم، حضور قوی تری در عرصه های مختلف سوریه داشته باشیم.



این نماینده مجلس عنوان کرد: اجلاس آستانه می تواند به عنوان یکی از اقدامات برای هماهنگی در سوریه موثر باشد اما اجلاس آستانه نه تا الان اثرگذاری وسیعی در حضور، نقش و منافع این کشورها در سوریه داشته و نه در آینده می تواند چنین اثرگذاری را داشته باشد چرا که کشورها به صورت دو جانبه در سوریه همکاری می کنند و قرارداد می بنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت در خصوص سوریه وزارت امورخارجه جدیت، تلاش بیشتر و حفظ منافع ایران را در دستورکار قرار دهد وگرنه زحمات را ایران کشیده هزینه هایی را ما داده ایم اما اخبار، اطلاعات و وضعیتی که از سوریه می بینیم حضور کشورها در عرصه های مختلف در سوریه متناسب با نقشی که در دوران بحران، مقابله با داعش و در دوران مصیبت در سوریه داشتند نیست اگر ما هم فقط به اجلاس آستانه دلخوش کنیم اشتباه است./



پایان پیام

  • کد خبر : 335948
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار