خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/10 - 15:17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
سرگزی با اشاره به اجلاس تهران:

همسایگان مهم‌ترین نقش را در تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه به افغانستان دارند

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اجلاس تهران و نگرانی همسایگان افغانستان از وضعیت مردم افغان و بحران‌های اقتصادی این منطقه، گفت: همسایگان به واسطه روابط گسترده‌ای که با مردم افغانستان دارند، در تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه و تشکیل دولت فراگیر در این کشور موثر است.

محمد سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نظر اجماعی همسایگان کشور افغانستان برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به این کشور، گفت: شرکای راهبردی هر کشوری را همسایگان آن شامل می‌شود و عمدتا در زمانی که تحولات یا بحران‌هایی رخ می‌دهد یا دولت‌ها تغییر می‌کند، همراهی و همکاری همسایگان در ایجاد آرامش، ثبات، امنیت و بهبود فرایند‌ها و فعال شدن دولت‌ها موثر است.



رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود: افغانستان به واسطه اشغال‌گری‌ها و دخالت بیگان در مدت سال‌های طولانی آسیب فراوان دیده است، مردم افغانستان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، عده‌ای از آنها که به عنوان پناهجو از کشورشان خارج شدند نیز درگیر مسائل متعددی هستند.



نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس یازدهم با یادآوری تسلط همسایگان به مسائل و مشکلات مردم افغانستان، اظهار کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی مردمان مناطق مختلف افغانستان با همسایه‌های هم مرز خود ارتباط تنگاتنگ دارند و این روابط در تسهیل همراهی همسایگان برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه و کمک به افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر موثر خواهد کرد.



سرگزی معتقد است: همچنین همسایگان در جلوگیری از اقدامات افراط گرایانه برخی گروهک‌ها به خصوص گروهک‌های تروریستی که هنگام تغییر دولت‌ها بروز پیدا می‌کند و امنیت داخلی و خارجی افغانستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توانند کمک شایانی کنند.



وی همچنین اظهار کرد: مردم افغانستان با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما هستیم، در تامین مواد غذایی و سوخت مشکلات فراوانی دارند، در اجلاس تهران هم به طور مفصل به این مسئله پرداخته شده است. کمک همسایگان به زنان و کودکان افغان در این شرایط بحرانی وظیفه ملی و منطقه‌ای است./



پایان پیام

  • کد خبر : 330167
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار