خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/07 - 23:13
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : بین الملل
گلرو در وبینار بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی:

هدف آمریکا از حقوق بشر بهره‌برداری سیاسی است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به رویکرد گزینشی آمریکا نسبت به حقوق بشر، گفت: حقوق بشر آمریکایی موضوعی با هدف بهره برداری سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ عباس گلرو در وبینار بین المللی حقوق بشر آمریکایی از منظر نخبگان آمریکایی که عصر امروز(دوشنبه، ۷ تیرماه) برگزارشد گفت: مایه تأسف است که در جهان امروز، کشورهایی که باید بواسطه سوء عملکرد خود در حقوق بشر مورد مواخذه قرار گیرند، خود مدعی حقوق بشر شده و دیگران را بازخواست می‌کنند. رویکرد گزینشی و سیاسی در قبال حقوق بشر و نیز اتخاذ استانداردهای دوگانه از جانب این کشورها مصداق بارز رفتار ریاکارنه و منافقانه‌ای است که باعث شده حقوق بشر از موضوعی فنی و حقوقی به مسئله‌ای با هدف بهره برداری سیاسی تبدیل شود.



نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بین چنین کشورهایی، نقش آمریکا بواسطه تعدد موارد نقض حقوق بشر همزمان با تلاش این کشور به منظور معرفی خود بعنوان سردمدار اصلی حقوق بشر قابل توجه است. ایالات متحده در شرایطی خود را مدعی اصلی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی می‌داند که پرونده سیاهی در این زمینه دارد.











وبینار حقوق بشر آمریکایی با حضور عباس گلرو


وی در ادامه نوع نقض حقوق بشر توسط آمریکا را با سایر کشورها متفاوت دانست و افزود: ایالات متحده علاوه بر نقض حقوق بشر مردم خود حقوق بشر مردم دیگر کشورها را نیز نقض می‌کند. در واقع یکی از ابعاد مهم بررسی نقض حقوق بشر توسط آمریکا، گستره جغرافیایی آن است که تمام جهان را شامل می‌شود.



گلرو ادامه داد: به همین دلیل است که در جمهوری اسلامی ایران، هفته‌ای با عنوان حقوق بشر آمریکایی نام گذاری شده است. هدف از این نام گذاری زنده نگه داشتن یاد قربانیان نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده آمریکا بخصوص قربانیان پرواز شماره 655 هواپیمایی ملی ایران است که طی آن 290 سرنشین از جمله 66 کودک بر اثر شلیک عامدانه موشک به هواپیمای مسافربری جان خود را از دست دادند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: با این حال، من در اینجا قصد پرداختن به جنایات ایالات متحده در قبال مردم ایران را ندارم، بلکه می‌خواهم راجع به بخش کمتر پرداخته شده نقض حقوق بشر دولت آمریکا، یعنی نقض حقوق بشر در داخل آمریکا صحبت کنم.



وی با اشاره به وضعیت زندان‌ها عنوان کرد: ایالات متحده هر ساله گزارشی از وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها منتشر می‌کند و عموماً در آن به وضعیت زندان‌ها و زندانیان به عنوان یک شاخص می‌پردازد. این در حالی است که خود این کشور یکی از بدترین وضعیت‌ها را در این حوزه دارد.











وبینار حقوق بشر آمریکایی با حضور عباس گلرو


گلرو در ادامه با اشاره به تعدادی از آمار مربوط به وضعیت زندان‌ها و زندانیان در این کشور اظهار کرد: آمریکا 5% از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، اما 25% از جمعیت زندانیان جهان را داراست همچنین کل جمعیت زندانی در آمریکا 2.4 میلیون نفر است که 500% افزایش در 30 سال گذشته داشته است.



وی در ادامه با بیان اینکه از هر 28 کودک آمریکایی یکی از والدینش در پشت میله‌های زندان است، گفت: در حال حاضر، 65 میلیون آمریکایی سابقه کیفری دارند و 6 میلیون آمریکایی بدلیل داشتن سوابق بزهکاری از حق رای محرومند.



گلرو ادامه داد: سالانه حدود 32 هزار فرد زیر 18 سال در زندان‌های بزرگسالان زندانی می‌شوند همچنین بسیاری از جوانان زندانی در معرض سلول انفرادی -اغلب برای 22-24 ساعت در روز-، جستجوی بدنی برهنه، استفاده از دستبند و پابند و اسپری‌های شیمیایی هستند.



این عضو‌ کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: بیش از 800 هزار زندانی روزانه در بعضی از ایالت‌ها به طور اجباری در زمینه‌هایی مانند نظافت، چمن زنی و پخت و پز به کار گرفته می‌شوند.



وی همچنین شرایط بسیاری از زندانهای آمریکا را به شدت نگران کننده توصیف کرد و افزود: مشکلات ساختاری از قبل موجود، مانند ازدحام مزمن و شرایط غیر بهداشتی، همراه با عدم دسترسی مناسب به مراقبتهای بهداشتی، گسترش سریع ویروس کووید-19 را در بسیاری از زندان‌ها امکان پذیر کرده است.



گلرو با اشاره به موضوع تبعیض نژادی در امریکا عنوان کرد: منع تبعیض نژادی و نژادپرستی یکی از اصول مهم حقوق بشر و از قواعد آمره حقوق بین الملل است که تخطی از آن از جانب هیچیک از اشخاص مورد شناسایی در حقوق بین الملل قابل قبول نیست. منشور ملل متحد، میثاقین حقوق بشری، معاهده بین المللی رفع هرگونه تبعیض نژادی، قطعنامه 3379 مجمع عمومی سازمان ملل، معاهده بین المللی منع و مجازات جنایت آپارتاید از مهم‌ترین اسناد مقوم رفع تبعیض نژادی می‌باشند.



این نماینده مردم در مجلس افزود: هرچند که تبعیض نژادی از بدنام‌ترین شکل آن یعنی برده داری فاصله زیادی گرفته است، اما همچنان شاهد برتری نژادی در کشورهای غربی بویژه ایالات متحده آمریکا هستیم. این رویکرد در میان نیروهای قانونی این کشور شدیدتر است به نحوی که گزارشات متعددی از سوء رفتار پلیس با رنگین پوستان و تبعیض نظام‌مند دادگاه‌ها در قبال ایشان دریافت می‌شود.



وی در ادامه به تعدادی از آمارهای مربوط به نقض حقوق رنگین پوستان و تبعیض نژادی در ایالات متحده اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه سیاهپوست‌ها 12% از مصرف کنندگان منظم مواد مخدر را تشکیل می‌دهند، اما تقریباً 40% از کسانی که به دلیل جرائم مرتبط با مواد مخدر دستگیر شده‌اند سیاهپوست  هستند.



گلرو ادامه داد: علیرغم اینکه سیاهپوستان 13% جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند اما نزدیک به 40% زندانیان آن کشور سیاهپوست هستند.



رییس کمیته روابط خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه از میان افراد غیر مسلح کشته شده توسط پلیس، 39% سیاهپوست بودند، عنوان کرد: پلیس آمریکا در قبال سیاه پوستان و اعتراضات ایشان از چندین روش مسئله دار مانند نظارت بیش از حد، پرونده سازی نژادی، نظامی شدن نیروهای پلیس، استفاده پلیس از زور بیش از حد، مصونیت از مجازات در موارد قتل، محکومیت‌ها و مجازات‌ها و عواقب مادام العمر حبس قبلی استفاده می‌کند.



وی افزود: آمریکا درصد بیشتری از جمعیت سیاهپوستان خود را نسبت به آفریقای جنوبی در زمان رژیم آپارتاید زندانی می‌کند.



گلرو همچنین درباره خشونت پلیس آمریکا ابراز داشت: یکی از شاخص‌های ارزیابی تعهدات دولت‌ها بطور کلی و دولت‌های مدعی رعایت حقوق بشر بطور خاص، چگونگی برخورد پلیس با شهروندان یا به عبارت دیگر شناخت، احترام و رعایت هنجارها و استانداردهای بین المللی حقوق بشر در رفتار حرفه‌ای مقامات و ماموران پلیس آن دولت‌هاست.



این نماینده مجلس افزود: مقامات و ماموران پلیس -به عنوان نماینده حکومت- در راستای برقراری و حفظ نظم عمومی و امنیت اجتماعی ملزم به احترام، رعایت و حمایت از حقوق و آزادی‌های افراد جامعه می باشند. وی ادامه داد: یعنی برای برقراری و حفظ نظم عمومی و امنیت اجتماعی مجبورند حقوق و آزادی های شهروندان را محدود نمایند و این محدودیت باید در مطابقت با هنجارها و استانداردهای بین المللی حقوق بشر باشد چرا که رعایت این هنجارها و استانداردها موجب ارتقای رفتار حرفه‌ای مقامات و ماموران پلیس در حمایت از حقوق بنیادین و آزادی‌های اساسی و احترام به کرامت ذاتی انسان ها می شود.



گلرو همچنین تصریح کرد: ایالات متحده در شرایطی رفتار نیروهای قانون با اغتشاشگران در کشورهای مخالف خود را محکوم می‌کند که پرونده سیاهی در رفتار نیروهای حافظ قانون خود با مردم کشورش بخصوص سیاهپوستان دارد.

نماینده مردم سمنان در مجلس افزود: قتل تراژیک جورج فلوید به دست پلیس آمریکا وجدان مردم دنیا را تکان داد و باعث بوجود آمدن جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» در جهان شد، بارزترین نمونه از سوء رفتار پلیس این کشور با شهروندان آمریکایی است.



وی در ادامه به تعدادی از آمارهای مربوط به خشونت پلیس در قبال شهروندان آمریکایی اشازه و بیان کرد: پلیس آمریکا از ابتدای سال 2014 تا انتهای سال 2020 جان 7941 نفر را گرفته است همچنین 25% از افرادی که توسط پلیس کشته می‌شوند غیر مسلح هستند.



گلرو با بیان اینکه بیش از 90% از پرونده‌های خشونت پلیس بدون محکوم شدن فرد خاصی مختومه اعلام شده است، اظهار کرد: پلیس در مواجهه با تظاهرکنندگان مختلف از زور بیش از حد استفاده می‌کند و به طور متوسط سالانه حدود 50 هزار نفر به دست پلیس زخمی می‌شوند ضمن اینکه 52% از افسران پلیس اظهار می‌کنند اینکه مقامات مجری قانون چشم خود را بر روی رفتار نادرست سایر مجریان ببندد امر غیر معمولی نیست.



رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: ایالات متحده در شرایطی خود را پرچمدار حقوق بشر در جهان می‌داند که پرونده سیاهی در این حوزه دارد. در واقع سیاست این کشور بجای رفع مشکلات و نواقص خود، حمله به کشورهای مستقل بمنظور منحرف کردن کانون توجهات از این نواقص به بیرون است./

پایان پیام

  • کد خبر : 322097
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار