خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/01/25 - 14:42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار سفیر عراق با رئیس کمیته روابط خارجی مجلس

نقش آمریکا در تحولات منطقه غیرمسئولانه است

ریس کمیته روابط خارجی در مجلس شورای اسلامی، نقش آمریکا در تحولات منطقه را غیرمسئولانه، غیرانسانی و طرحی از پیش تعیین شده خواند و اذعان به ترور سپهبد سلیمانی و مهدی المهندس را نهایت بی شرمی از سوی دولتی تروریستی و نمونه ای از تروریسیم دولتی بر شمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نصیر عبد المحسن عبد الله سفیر جمهوری عراق ظهر روز سه شنبه با عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی پیرامون تقویت روابط دو کشور و تحولات منطقه دیدار و گفتگو کرد.

عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی  اشتراکات دینی  و روابط خاص تاریخی فیمابین را دلیل پیوند دیرینه دو کشور دانست و خاطر نشان کرد: « قدمت مجاورت در ابعاد فرهنگی، دینی و اجتماعی شالوده اساسی پیوند جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است» .



وی همچنین گفت: توجه ویژه به استواری روابط با عراق از سویی و امنیت و ثبات در سایه تمامیت ارضی این کشور سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.



رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در این نشست تقویت روابط پارلمانی و همچنین استقلال عراق در سطح بین الملل را مهم بر شمرد  و افزود: شرایط منطقه در مقطع کنونی بسیار حساس است و ضرورت توجه به امنیت روابط دو جانبه و همفکری در مدیریت مسائل منطقه، رکن قابل توجه مقامات مسئول دو کشور است.

عضو دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با اشاره به کمرنگ شدن حضور تروریست های تکفیری در منطقه، به رشد حلزونی داعش در عراق پرداخت و  همبستگی و همراهی آحاد مردم این کشور را مسیر درست برای دفع و رفع توحش دست پرورده آمریکا در منطقه بیان کرد. 



گلرو که ریاست گروه دوستی پارلمانی چند کشور عربی را نیز بر عهده دارد تقویت روابط همه جانبه گروه های دوستی پارلمانی را منشاء اثر در ارتقاء سطح روابط دولت ها بیان کرد و افزایش سطح مبادلات و تعاملات را از طریق آمد و شدهای گروه های دوستی پارلمانی و کمیسیون های مشترک را با اهمیت دانست و اظهار داشت:  کمیسیون مشترک توافقات مناسبی داشته که باید پیگیری شود.



نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، نقش آمریکا در تحولات منطقه را غیرمسئولانه، غیرانسانی و طرحی از پیش تعیین شده خواند و اذعان به ترور سپهبد سلیمانی و مهدی المهندس را نهایت بی شرمی از سوی دولتی تروریستی و نمونه ای از تروریسیم دولتی بر شمرد. 



رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تقویت مراودات تجاری دو کشور را مد نظر قرار داده و  عنوان داشت: روابط تجاری و اقتصادی دو کشور خوب است اما ضرورت دارد تبادل تجاری به بیش از بیست میلیارد دلار ارتقاء یابد.



وی تصریح کرد که برای توسعه روابط در همه زمینه ها به ویژه گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری و بازرگانی با جمهوری عراق استقبال کرد.



گلرو در پایان این دیدار گفت: اطمینان داریم با حکمت و درایت رهبران، این کشور در مسیر تقویت، ثبات و توسعه اقتصادی و پویایی حرکت خواهد کرد.



نصیر عبد المحسن عبد الله سفیر جمهوری عراق نیز در این دیدار با اشاره به حسن همجواری تقویت روابط دو کشور به ویژه تعاملات پارلمانی را خواستار شد و گفت: پارلمان های دو کشور راه میانبر افزایش سطح  همکاری ها هستند و  توسعه نقش گروه های دوستی پارلمانی به تحرک بخشی دستگاه های دولتی منجر خواهد شد.



سفیر عراق در بعد دوجانبه تعامل دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و حساسیت های داخلی و خارجی عراق را متأثر از شرایط خاص منطقه دانست و تصریح کرد: وضعیت خاص منطقه، نقش استراتژیک عراق کنونی و انتخابات پیش روی دو کشور ضرورت استحکام روابط و توجه به دیدگاه های فیمابین را با اهمیت می سازد./



پایان پیام

  • کد خبر : 317542
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار