خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/23 - 09:35
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
شریعتی:

نشست امنیتی بحرین در امتداد تشکیل ناتوی عربی است/ تلاش اعراب برای حفظ منافع نومحافظه‌کاران آمریکایی بعد از ترک کاخ سفید

عضو هیأت رئیسه فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی مجلس، با بیان اینکه تلاش حاکمان کشورهای عربی، تثبیت منافع نومحافظه کاران بعد از ترک کاخ سفید است، گفت: درهم تنیدگی مناسبات نومحافظه کاران آمریکایی با حاکمیت، جدی ترین عامل تزلزل در عربستان خواهد شد.

غلامرضا شریعتی اندراتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه نشست امنیتی بحرین در امتداد تشکیل ناتو عربی است، گفت: پیوند ساختاری میان نومحافظه‌کاران امریکایی و بسترسازی برای حفظ و تثبیت منافع بلندمدت این طیف از سیاستمداران ایالات متحده که وابستگی اقتصادی بسیار و منافع عمیقی در میان کشورهای عربی دارند، بسیار واضح و مبرهن است.



دغدغه ترامپیست ها؛ چگونه بعد از رفتن از کاخ سفید گاو شیرده عربستان را بدوشیم



نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش تصمیم‌ساز مجتمع‌های بزرگ نظامی_صنعتی امریکا در ایجاد چنین شرایطی برای بازتولید منافع آنان کاملا مشهود بوده و بازار جدید گردش مالی و تسلیحاتی کاملا عیان است. دغدغه ترامپیست ها یک جمله است؛ چگونه بعد از رفتن از کاخ سفید، باز هم بتوانیم از گاو شیرده عربستان بدوشیم.



وی گفت: ضعف راهبردی عربستان نکته‌ای قابل تامل و چند لایه است. اینکه عربستان به فکر خرید امنیت بوده و گردش نخبگان درون حاکمیت خود را منوط به نظرات برادر بزرگتر و اشارات نومحافظه کاران کرده، یا این وضعیت چنین ساختاری از شکنندگی بسیاری رنج می‌برد.



درهم تنیدگی مناسبات نومحافظه کاران آمریکایی با حاکمیت، جدی ترین عامل تزلزل در عربستان خواهد شد



شریعتی ادامه داد: چنین درهم تنیدگی مناسبات نومحافظه کاران با حاکمیت، جدی ترین عامل تزلزل در عربستان خواهد شد چرا که ترامپیسم، در جایگاه برادر بزرگتری خود، شان و جایگاه متفاوتی با جایگاه برادر بزرگتری، شوروی سابق با کشورهای بلوک شرق دارد و اصولا ترامپیسم از هیچ اصولی پیروی نکرده و پایبند بر هیچ اصول ثابتی هم نیست.



تلاش حاکمان کشورهای عربی حفظ و تثبیت منافع نومحافظه کاران بعد از ترک کاخ سفید است



وی گفت: به نظر می رسد تعارضات ساختاری، اختلافات درونی و تنوع نخبگان، بخشی از نظام حاکمیتی عربستان رو به حذف و یکپارچگی سوق داده و از طرف دیگر، کارویژه جریانات حاکم بر کشورهای عربی جهت جبران چنین الطافی همچون آرام نگه داشتن رسانه های پر سرو صدا در برابر چرخ گوشت انسانی عربستان و قتل خاشقچی در سطح جامعه جهانی، حفظ و تثبیت منافع نومحافظه کاران بعد از ترک کاخ سفید است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اجلاس امنیتی بحرین با حضور هیأت بلندپایه ای از رژیم صهیونیستی برگزار شد که مباحث مطرح در آن، کاملا نشان از یک طرح استراتژیک بلند مدت داشته و پیوست های این نشست نظیر معاملات تسلیحاتی و گردش مالی، چشم اندازی از یک افق نه چندان دور را بازنمایی می‌کند.



عضو هیأت رئیسه فراکسیون دیپلماسی بین المللی مجلس افزود: ما در آینده با ترامپیست‌هایی طرف حساب هستیم که بیرون از کاخ سفید بازیگران منطقه خواهند شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 309762
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار