خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/27 - 15:02
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
عباسی تحلیل کرد

معاهده «نیواستارت» اهرم آمریکا برای فشار به چین

رئیس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است آمریکا تلاش دارد با استفاده از همراهی روسیه، نظرات خود را به چین به عنوان یک قدرت جهانی تحمیل کرده و فعالیت‌های آن را تحت نظر قرار دهد.

فریدون عباسی دوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اتمام زمان معاهده نیواستارت و بهانه های آمریکا برای تمدید آن، گفت: آمریکا از معاهدات مختلف بین المللی خارج می شود تا امتیازات بیشتری از کشورها دریافت کند.



نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکا تلاش دارد تا از همراهی روسیه برای تحمیل نظرات خود به چین بهره ببرد، اظهار داشت: چین به عنوان یکی از قدرت های جهان است و آمریکا تلاش دارد با کارشکنی های خود این قدرت را از طریق مراوداتش با روسیه، تحت نظر قرار دهد.











فریدون عباسی


رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تأکید بر اینکه باید با مذاکره چارچوبی برای نیو استارت تعیین شود، در پاسخ به این سوال که آیا عدم امضای این معاهده کشورهای دیگر را نیز از نظر سلاح هسته ای مورد تهدید قرار می دهد، یا خیر خاطرنشان کرد: مسائل هسته ای به خودی خود حالت بازدارنده دارد مگر اینکه کشورها با یکدیگر وارد جنگ شده و ضمن آن از موشک های هسته ای مانند جنگ جهانی دوم استفاده شود.



به گزارش خانه ملت، معاهده «نیواستارت»، پیمانی جهت کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه است که رییس‌جمهور وقت آمریکا و همتای روسی وی در سال ۲۰۱۰ در جمهوری چک آن را امضا کردند.



بر این اساس آمریکا و روسیه اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند؛ حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ که این معاهده در سال 1991 منعقد و در 2009 منقضی شده بود.



معاهده نیو استارت در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و آمریکا پیشنهاد داده تا معاهده جدیدی با حضور آمریکا، روسیه و چین منعقد شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 306441
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار