خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/08 - 16:25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
زارع در نشست کمیته توسعه پایدار صد و چهل و سومین اجلاس (IPU):

مدیریت یکپارچه منابع آبی برای دستیابی به رفاه بلند مدت اجتماعی ضروری است/ نقش پارلمان‌ها در تضمین دسترسی فراگیر به منابع آبی

نماینده مردم آباده در مجلس گفت: خطرات مربوط به آب طی 20 سال گذشته افزایش یافته و تقریبا نیمی از مردم جهان تا سال 2030 به دلیل تغییرات اقلیمی رشد جمعیت با کمبود منابع آب مواجه خواهند شد. از اینرو، مدیریت یکپارچه منابع آبی برای دستیابی به رفاه بلند مدت اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی امری مهم و حیاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رحیم زارع در کمیته توسعه پایدار، صد و چهل و سومین نشست اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) در خصوص ‌تاثیر تغییرات آب وهوا بر منابع طبیعی، گفت: تغییرات اقلیمی یکی از مهمترین چالش های مشترک جامعه بین المللی است که می تواند منجر به تضعیف توسعه پایدار کشورها گردد. امروزه کلیه کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه متاثر از آثار مخرب پدیده هایی همچون خشکسالی و موج گرما در سراسر جهان، گسترش بیابان ها و افزایش طوفان های گردوغبار و دیگر بلایای طبیعی همچون سیل و رانش زمین درصدد مقابله با این بحران از طریق ارتقای همکاری و مشارکت در سطوح منطقه ای و بین المللی هستند. 



وی ادامه داد: در این خصوص جامعه بین المللی تلاش نموده است تا با اقدامات مندرج در چارچوب های قانونی مختلف به ویژه کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی و همچنین موافقتنامه پاریس به عنوان سنگ بنای اقدامات و تعهدات کشورهای عضو به این چالش ها رسیدگی نماید.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: دسترسی به آب سالم از عوامل توسعه پایدار محسوب می شود و عواقب ناشی از بحران آب می تواند عامل مناقشه و بی‌ثباتی در سطوح منطقه ای و بین المللی گردد. ضرورت اطلاع رسانی هدفمند می تواند جامعه بشری را به این درک مهم رهنمون نماید که آب به عنوان مایه حیات، تاثیر بسزایی در توسعه اجتماعی، پیشرفت و رفاه و عاملی برای صلح و همکاری جمعی در شرایط بحران دارد.



زارع ادامه داد: انتظار می رود ملاحظات دولت ها و اقدامات پارلمان ها هر چه بیشتر در جهت تهیه و تصویب قوانین و ساز و کارهای مدیریت منابع آب باشد تا امکان حرکت جمعی در مسیر کاهش تنش ها، منازعات و اجتناب از چالش های جدید میسر گردد.



این نماینده مردم در مجلس افزود: باید توجه داشت که خطرات مربوط به آب طی 20 سال گذشته افزایش یافته و تقریبا نیمی از مردم جهان تا سال 2030 به دلیل تغییرات اقلیمی و رشد جمعیت با کمبود منابع آب مواجه خواهند شد. از اینرو، مدیریت یکپارچه منابع آبی برای دستیابی به رفاه بلند مدت اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی امری مهم و حیاتی است./



پایان پیام

  • کد خبر : 332295
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار