خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/12 - 11:04
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
ولی اسماعیلی در اجلاس پارلمان های عضو اکو؛

مجلس ایران برای نقش آفرینی در مسیر همگرایی اقتصادی اعضا آمادگی دارد

نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران در دومین اجلاس روسای پارلمان های سازمان همکاری اقتصادی اکو اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی ایران برای مشارکت در این روند همگرایی اقتصادی آمادگی کامل دارد و از دولت­ها و پارلمان­ های منطقه اکو برای مشورت جمعی و اقدامات لازم در راستای سرعت بخشیدن به تحقق همگرایی اقتصادی میان اعضاء دعوت می‌کند تا نشستی را برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ولی اسماعیلی در نشست نقش پارلمان ها در تقویت تجارت و همگرایی اجلاس پارلمان های عضو اکو  گفت : ظرفیت کشورهای عضو از لحاظ برخورداری از منابع انسانی توانمند، ذخایر معدنی، تمدن و میراث فرهنگی مشترک و از همه مهمتر، تمایل و رغبت به همکاری و همگرایی اقتصادی کشورهای عضو اکو رو به افزایش است. عهدنامه ازمیر، نتیجه خواست­‌ها و اهداف مشترک کشورهای عضو، برای دستیابی به عالی ترین سطح از پیشرفت و توسعه بود.



وی افزود:در حال حاضر، اکو متشکل از ده کشور عضو با سرزمین­‌های وسیع تر، حدود نیم میلیارد نفر جمعیت و نقطه اتصال جغرافیایی شرق به غرب، فرصت‌­های بیشتری برای همکاری پیش رو دارد.



طی دهه­ های گذشته و به منظور دستیابی به الگوی موفقیت آمیز همگرایی اقتصادی و در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و مأموریت سازمان، تلاش­های بسیار مهمی در جهت ارتقای زیرساخت­های لازم برای افزایش همکاری و گسترش تجارت درون منطقه­ای انجام شده است.



وی ادامه داد :انعقاد موافقت نامه­ های اکو مانند توافق­نامه تجارت اکو (اکوتا)، موافقتنامه چارچوب حمل و نقل عبوری (ترانزیت)، توافق نامه ساده­‌سازی پروسه صدور ویزا برای بازرگانان کشورهای عضو اکو، توافق­نامه چارچوب همکاری تجاری اکو، چشم انداز اکو توسط جلسات وزیران و کارشناسان مربوطه از جمله این تلاش­‌ها به شمار می­روند که قابل تقدیر است.



اسماعیلی تصریح کرد:حجم تجارت درون منطقه­‌ای کشورهای عضو اکو با حجم تجارت سازمان­‌های مشابه درون منطقه­‌ای و به طور خاص حجم تجارت کشو­های عضو اکو با شرکای سوم قابل مقایسه نیست. با در نظر گرفتن ظرفیت‌­های تجاری فراوان موجود، تجارت درون منطقه­‌ای کشورهای عضو اکو هنوز زیر 10 درصد می‌­باشد که لازم است آسیب شناسی و مورد توجه ویژه قرار گیرد.  



وی ابراز امیدواری کرد همکاری های کشورهای عضو اکو توسعه باید و گفت: اگرچه همکاری­‌های سرمایه­ گذاری، حمل و نقل و ترانزیت خارجی تا حدی توسعه یافته اما هنوز برای دستیابی به اهداف سازمان مسیر طولانی وجود دارد. این بدان معناست که توافقات و تعهدات قبلی ما باید فوراً شکل اجرائی­ تری به خود بگیرند. بنابراین توصیه می­‌شود کشورهای عضو از طریق دبیرخانه اکو موضوعات را به طور جد پیگیری کنند تا ساز و کارهای همکاری در حوزه‌­های مختلف مورد بررسی و در فاز عملیاتی قرار گیرند.



ولی اسماعیلی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی در چارچوب پیشبرد اهداف توسعه‌ای اکو پیشنهاد می‌دهد نهایی‌سازی و تصویب موافقتنامه اساسی، تصویب موافقتنامه تعیین جرائم قاچاق و تخلفات گمرکی، تدوین استراتژی تسهیل تجارت اکو، راه‌اندازی اتحادیه تهاتر اکو برای ایجاد روند سریع در تجارت قوی، یکپارچه و پویا، همکاری گمرکی از جمله تسهیل تردد و توسعه ورودی‌های مشترک مرزی میان کشورهای عضو و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های‌ مرزی مشترک، بسیج منابع مالی لازم برای افزایش حجم تجارت بین اعضا و اجرای پروژه‌های به عنوان یکی از عوامل توسعه و رفاه در منطقه و جهان، تقویت بانک تجارت و توسعه اکو با هدف گسترش تجارت و تأمین مالی، تقویت اجرای موافقتنامه ترانزیت تجاری همکاری‌های اقتصادی اکو و دسترسی آزاد، ایجاد بازار مشترک اسلامی در چارچوب سازمان همکاری های اکو با رویکرد بازآفرینی جایگاه منطقه‌ای در اقتصاد جهان و تجارت جهانی مورد توجه اعضا قرار بگیرد.



وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحقق این اهداف آمادگی لازم را دارد و در کنار اعضا قرار دارد و دراین مسیر قوانینی را به تصویب رسانده، به عنوان مثال قانون موافقتنامه همکاری ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان اخیراً در مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به تصویب رسید.



نماینده مجلس کشورمان در اجلاس اکو تصریح کرد: ضمن توصیه برای جمع‌آوری منابع مالی بیشتر توسط بانک اکو، از طرف مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم کشورهای عضو روند عضویت را برای کمک به بانک به منظور توسعه محصولات و خدمات خود تکمیل کنند. همچنین در تمامی پیشنهادات ارائه شده از طرف هیأت جمهوری اسلامی، نقش پارلمان‌ها نه تنها در قانونگذاری و تصویب بلکه در نظارت بر اجرای قوانین و مقررات نیز بسیار حائز اهمیت است و معتقدم در کنار تلاش دولت‌ها این وظیفه مهم بر عهده پارلمان‌های عضو اکو می‌باشد و اعلام می‌کنم مجلس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این روند آمادگی کامل دارد و در همین راستا مجلس جهوری اسلامی ایران جدا از گروه‌های دوستی پارلمانی اقدام به تأسیس فراکسیونی تخصصی به نام فراکسیون توسعه روابط با کشورهای عضو اکو با هدف تسهیل در روابط پارلمانی نموده است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 320624
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار