خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/25 - 07:36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار نمایندگان مجلس با رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه شورای ملی ترکمنستان مطرح شد

ضرورت فضاسازی برای تعیین رویکردهای پارلمانی در مسیر ارتقای سطح مراودات ایران و ترکمنستان/ حل بحران ریزگردها با همکاری دوجانبه

نمایندگان مجلس در دیدار با رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه و حفاظت محیط زیست شورای ملی ترکمنستان بر افزایش سطح مراودات پارلمانی و همکاری‌ها در حوزه محیط زیست و مقابله با بحران ریزگردها تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، علی جدی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان و سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی (سه شنبه، 24 خردادماه) با چاری گلدی بابا نیازف رئیس کمیته منطقه ای توسعه، حفاظت محیط زیست و سیاست کشاورزی-صنعتی مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان دیدار و گفت و گو کردند.



عسکری: ضرورت فضاسازی برای رویکردهای پارلمانی در راستای تقویت سطح مراودات دو کشور



عسکری در ابتدای این دیدار ضمن تبریک برای انتخاب سردار بردی محمداف به عنوان رئیس جمهور ترکمنستان، گفت: انتخابات ریاست جمهوری گام مهمی در تحکیم و تقویت بنیان های مردمسالاری ترکمنستان است.



نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه به دیرینگی روابط دو کشور اشاره کرد و یادآور شد: روابط و مناسبات دو کشور ایران و ترکمنستان همواره حسنه بوده و جمهوری اسلامی ایران از تقویت همکاری‌ها با ترکمنستان استقبال می کند.



وی با ابراز خرسندی از نشست ها و توافقات پارلمانی میان مجالس دو کشور ایران و ترکمنستان نیز عنوان کرد: رویکردهای پارلمانی نیاز به فضاسازی دارد و ضروری است که از ظرفیت های همه جانبه دو کشور در مسیر ارتقای سطح مراودات در حوزه های اقتصادی، تجاری و کشاورزی استفاده شود.



رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان سخنان خود همگرایی دو کشور در منطقه را کمک به رشد و بالندگی مراودات ایران و ترکمنستان توصیف و خاطرنشان کرد: ایران و ترکمنستان به واسطه همسایگی دیرینه، سرنوشت مشترکی دارند و پیوندهای عمیق تاریخی، دینی و فرهنگی دو کشور بر اهمیت گسترش و توسعه مناسبات دوستانه فیمابین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان افزوده است.



جدی: تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان شتاب‌دهنده مناسبات پارلمانی است



در ادامه این دیدار، جدی نیز با حائز اهمیت خواندن ارتقای سطح مراودات پارلمانی ایران و ترکمنستان گفت: مجلس شورای اسلامی از تقویت همکاری ها با ترکمنستان استقبال می‌کند و تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی بین دو کشور شتاب دهنده مناسبات و مراودات پارلمانی است.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان با دعوت از گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و ایران برای سفر به تهران اظهار داشت: نقش مناسبات پارلمانی و گروه‌های دوستی در ایجاد شناخت و درک مواضع متقابل نسبت به رویدادها و تحولات منطقه‌ای و جهانی حائز اهمیت است.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان در پایان تصریح کرد: تقویت مراودات مجالس دو کشور می‌تواند به توسعه تعاملات پارلمانی کمک نموده و باعث ارتقا سطح روابط در زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی شود.



رفیعی: ایران و ترکمنستان برای حل بحران ریزگردها گام‌های عملی بردارند



سمیه رفیعی هم در این نشست گفت: با فروکش کردن کرونا ویروس در منطقه، تلاش دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات و همکاری ها ضرورت دارد».



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در این زمینه تاکید و ابراز داشت: دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی از تقویت روابط همه جانبه با ترکمنستان استقبال کرده و خواستار محقق شدن توافقات دو طرف در موضوعات مورد علاقه هستند.



وی با اشاره به موضوع ریزگردها و تأثیر مستقیم آن در اکوسیستم منطقه تاکید کرد: تغییرات آب و هوایی و بحث ریزگردها از جمله موضوعات اساسی است که ضرورت دارد دو کشور نسبت به بر طرف شدن این پدیده محیطی، تصمیم جدی گرفته و گام‌های عملی بردارند.



رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این موضوع پیشنهاداتی مطرح کرده و پیگیری آن از سوی دو کشور می تواند بحران های اقلیمی منطقه را کاهش دهد.



نیازاف: پس‌روی آب دریای خزر بزرگ‌ترین مشکل اکوسیستمی کشورهای منطقه است/ اعلام آمادگی برای افزایش تعاملات پارلمانی، اقتصادی، تجاری و کشاورزی



در ادامه این دیدار چار گلدی بابا نیازف رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه، حفاظت محیط زیست و سیاست کشاورزی-صنعتی مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان نیز در ابتدای سخنان خود روابط موجود میان عشق آباد و تهران را در مناسبات منطقه‌ای و بین المللی حائز اهمیت و راهبردی دانست.



وی در ادامه با اشاره به موضوع ریزگردها و تغییرات محیطی، خشک شدن رودخانه ها و پس روی آب دریای خزر را جزء بزرگ ترین مشکلات کشورهای منطقه دانست و گفت: گرمای هوا و تغییرات اکوسیستمی، منطقه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته و امید است دو کشور با پیگیری این موضوع مهم، گام های جدی در رفع این معضل بردارند.



بابا نیازاف تعاملات و مراودات دو کشور در حوزه‌های مختلف پارلمانی، اقتصادی، تجاری و کشاورزی را پر اهمیت شمرد و اظهار داشت: امید است دو کشور با بهره‌گیری از فرصت ها و ظرفیت های موجود، روابط و همکاری ها را گسترش دهند.



رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه، حفاظت محیط زیست و سیاست کشاورزی-صنعتی مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان در پایان این دیدار خاطرنشان کرد: تقویت مراودات و افزایش تعاملات دستاوردهای مهمی برای دو ملت دوست و همسایه به همراه خواهد داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 343901
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار