خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/15 - 12:50
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان‌آبادی در دیدار با معاون وزیر کشاورزی ویتنام تأکید کرد؛

ضرورت افزایش تعامل تجاری ویتنام و ایران برای تأمین کسری محصولات کشاورزی دو کشور

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام با تأکید بر اجرای موافقتنامه ایران و ویتنام برای افزایش حجم مبادلات تجاری، گفت: با توجه به میزان تولید و مصرف محصولات کشاورزی، دو کشور باید برای تأمین کسری برخی از محصولات همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام که به همراه هیاتی پارلمانی عازم هانوی شده در ادامه دیدار با مقامات این کشور با «چان تان نام» معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام در محل این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.



رحیمی جهان آبادی در ابتدای این دیدار با برشمردن ظرفیت‌های دو کشور و با توجه به تحرکات پارلمانی، دولتی، بخش‌های خصوصی، علمی و دانشگاهی، خواهان تقویت مناسبات دو کشور شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، ویتنام را کشوری مستقل، مثبت و در حال پیشرفت می‌داند و خواستار ارتقای سطح مراودات با ویتنام است.



نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی به برگزاری جلسات روسای مجالس دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: تلاش در جهت به فعلیت رساندن موضوعات موافقتنامه ایران و ویتنام در زمینه افزایش حجم تعاملات حائز اهمیت است.



وی با اشاره به میزان تولید و مصرف محصولات کشاورزی در کشورمان و کسری تامین برخی محصولات، خواستار تعامل در این حوزه شد و افزود: ایران و ویتنام می‌توانند در زمینه مبادلات برخی محصولات کشاورزی همکاری داشته باشند.



رحیمی جهان آبادی مبادلات آبزیان مورد توجه ویتنام در مقابل محصولات باغی ایرانی را مفید دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا محصولاتی همانند پسته، خرما، سیب و انار را به ویتنام صادر کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ویتنام را کشوری آسیب دیده از جنگ و دولت‌های استکباری توصیف کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه و ناجوانمردانه آمریکا مردم ایران را در تنگنا قرار داده اما ملت ایران با تکیه بر توان خود پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده است.



رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام ضمن قدردانی از موضع‌گیری دولت ویتنام در مجامع بین المللی درباره ایران، یادآور شد: ملت‌های مستقل، دیدگاه‌های منصفانه‌ای در عرصه بین الملل دارند و کمتر تحت تاثیر تهدید و یکجانبه گرایی دولت‌های غربی قرار می‌گیرند.



حاجی پور: توسعه تجارت کشاورزی ایران و ویتنام نیازمند تسریع در صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزی است



در ادامه دیدار، رضا حاجی‌پور دیگر عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام بر تلاش جدی در جهت عمل به موافقتنامه ها و تفاهمنامه های صورت گرفته روسای مجالس دو کشور تاکید کرد و گفت: شتاب در فرایند اعطای مجوز صادرات محصولات باغی طرفین منجر به انتفاع دو ملت ایران و ویتنام می‌شود.



نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم ویتنام تمایل به استفاده از میوه‌های منحصر به فرد ایرانی دارند و تلاش در جهت تسریع صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزی، راه تجار دو کشور را برای تعاملات بهتر هموار می‌کند.



وی بر توسعه همکاری‌های کشاورزی و شیلاتی دو کشور تاکید کرد و افزود: بررسی موضوعات و راه‌های همکاری دو کشور نشان می‌دهد گسترش روابط اقتصادی ایران و ویتنام به ویژه در بخش کشاورزی و شیلات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.



عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در پایان سخنان خود تاکید کرد: ایران و ویتنام ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی دارند و می‌توانند مکمل یکدیگر در حوزه اقتصادی و کشاورزی باشند و ضروریات هم‌دیگر را در بخش کشاورزی تامین کنند.



معاون وزیر کشاورزی ویتنام: جایگاه ویژه ایران در حوزه نظامی، فناوری و پزشکی ظرفیتی برای توسعه روابط دوجانبه است



«چان تان نام» با اشاره به استقبال مردم ویتنام از محصولات ایرانی، اضافه کرد: آمادگی داریم آبزیان و محصولات کشاورزی را در راستای موافقتنامه‌ها از ایران تامین کنیم.



معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام روابط دوستانه ایران و ویتنام رو به رشد بیان کرد و افزود: شرایط ایجاب می‌کند سطح مبادلات اقتصادی و تجاری فیمابین ارتقاء یابد که نیازمند سرعت بخشیدن به هماهنگی‌های فیمابین است.



وی تبادل هیات‌های عالی‌رتبه و انجام سفر‌های متقابل مقامات دو کشور را گامی در جهت توسعه همکاری‌ها در حوزه های اقتصادی، تجاری و کشاورزی دانست و از آمادگی کشورش برای ارتقاء سطح روابط با ایران خبر داد.



«چان تان نام» توان علمی و تکنولوژی ایران را ستود و ادامه داد: ایران امروز در حوزه های پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی، نانو تکنولوژی، قدرت نظامی و تحقیقات جایگاه ویژه ای در جهان کسب کرده و توانسته با وجود تحریم‌ها به دانش مورد نیاز خود دست یابد.



معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام تحرک بخشی گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام را گام استوار و پایدار در جهت ارتقاء و توسعه سطح روابط اقتصادی و کشاورزی دانست و تصریح کرد: گسترش رفت و آمدهای مقامات عالی رتبه دو کشور می‌تواند نقش موثری در افزایش سطح مناسبات و توسعه مراودات داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 371048
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار