خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/22 - 18:29
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
در نشست مجازی روسای گروه های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ایرلند مطرح شد

شاکری: بازگشایی سفارتخانه‌ ایرلند در تهران برای توسعه روابط ضروری است

رئیس گروه دوستی ایران- ایراند بر بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران و تأثیر مثبت آن بر افزایش روند روابط دوجانبه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کاتال کرو رئیس گروه دوستی پارلمانی ایرلند و ایران، امروز دوشنبه (22 آذرماه) طی نشست مجازی (وبینار) با اقبال شاکری رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ایرلند به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.



شاکری در ابتدای این نشست مجازی با اشاره به نقش و جایگاه مهم مجالس جمهوری اسلامی ایران و ایرلند و ابراز خرسندی از برگزاری دور دوم گفتگو میان گروه دوستی پارلمانی دو کشور با هدف رفع موانع احتمالی در مسیر توسعه مناسبات فیمابین افزود: پارلمان‌های دو کشور می‌توانند با برنامه‌ریزی و پیگیری اجرایی کردن توافقات امضا شده به توسعه و گسترش روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف کمک نمایند.



وی افزود: همکاری‌های پارلمانی دو کشور تقویت کننده روابط دوجانبه است، لذا مجلس شورای اسلامی از ارتقاء سطح روابط در عرصه‌های مختلف از جمله پارلمانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استقبال و حمایت می کند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ایرلند در ادامه با اشاره به خروج غیر قانونی آمریکا از توافق بین المللی برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تصریح کرد: کشورهای اروپایی که از مدعیان حاکمیت قانون و حقوق بشر هستند، نباید از سیاست‌های یکجانبه آمریکا که مغایر با موازین حقوق بین‌الملل و ارزش‌های جهانی است، پیروی کنند.



این نماینده مجلس بیان کرد: معتقدیم با توجه به موقعیت فعلی ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل، این کشور می‌تواند برای رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران گامی مثبت برداشته و راه را برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون فراهم کند.



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بالای دو کشور در ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین تصریح کرد: میان جمهوری اسلامی ایران و ایرلند چندین پروژه‌ همکاری در زمینه‌های IT، گیاهان دارویی و انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد که عملیاتی نشده است. انتظار داریم پارلمان و دولت ایرلند با رفع موانع موجود، پروژه‌های مذکور را اجرایی کنند.



وی در همین بخش افزود: یکی از راه‌های توسعه همکاری‌ها، شناخت بهتر بخش‌های خصوصی دو کشور از توانمندی های یکدیگر است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ایرلند ایفا کنند. امیدواریم با اقدامات و پیگیری‌های گروه دوستی پارلمانی ایرلند، موانع همکاری‌های تجاری رفع و شاهد ارتقا حجم تبادلات بین ایران و ایرلند باشیم.



شاکری همچنین بر بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران و تأثیر مثبت آن بر افزایش روند روابط دوجانبه تأکید کرد.



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار با اشاره به اهمیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و دانشگاهی گفت: توافقات بسیار مهمی در بخش‌های فرهنگی، دانشگاهی و میان موزه‌های ایران و ایرلند منعقد شده است که بستر مناسبی برای ارتقاء سطح مناسبات دوستانه محسوب می‌شود.



کاتال کرو رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دور دوم نشست مجازی نمایندگان پارلمان‌های دو کشور بر آمادگی پارلمان و دولت ایرلند برای افزایش سطح مناسبات فیمابین تاکید کرد.



وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد مناسبات سیاسی ایرلند و جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاری‌های دو کشور در سالهای اخیر دوستانه و رو به جلو بوده است که این امر به وضوح در مجامع بین‌المللی دیده می‌شود.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایرلند و ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در بحران همه‌گیری کرونا تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا توانست به خوبی از این بحران عبور کند و با واردات و تولید واکسن کووید19 مردم را واکسینه کند. امیدواریم وزارت بهداشت و درمان دو کشور بتوانند تجربیات موفق خود را در مبارزه با این ویروس تبادل نمایند.



وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت آمیز بودن مذاکرات برجام در وین گفت: ایرلند به عنوان عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رفع تحریم‌های ضد انسانی علیه ملت ایران حمایت می‌کند.



کاتال کرو ضمن ارائه آخرین گزارش تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور افزود: با وجود ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایرلند و ایران، شرکت‌های ایرلندی آمادگی دارند در زمینه‌های گوناگون از جمله تولیدات دارویی، صنایع غذایی و پزشکی همکاری‌های خود را با طرف‌های ایرانی بیش از پیش توسعه دهند.



وی در پایان این نشست بیان داشت: با توجه به سطح بالای علمی دانشگاه های ایران، ما از تقویت و تحکیم همکاری‌های پژوهش محور، تحقیقاتی و فناورانه استقبال می‌کنیم.



شایان ذکر است در این نشست مجتبی رضا‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ایرلند حضور داشت و با همتایان خود در خصوص مسائل علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و همچنین تقویت روابط پارلمانی فیمابین گفتکو و تبادل نظر کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 333517
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار