خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/29 - 15:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
سعادتی در واکنش به درخواست گوترش از ایران:

سازمان ملل، آمریکا و اروپایی‌ها را ملزم به اجرای تعهدات برجام کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به درخواست آنتونیو گوترش از ایران برای بازگشت کامل به تعهدات برجام، گفت: سازمان ملل باید اروپایی‌ها و آمریکا را ملزم به اجرای تعهدات برجام کند.

مهدی سعادتی بیشه‌سری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری اظهارات اخیر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر بازگشت کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجام، گفت: نحوه برخورد و مواضع 5+1 از اول مشخص و نادرست بود، تضامین لازم هم در متن برجام علی رغم توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از طرف‌های مقابل گرفته نشده است بنابراین آنها فکر می‌کنند که می‌توانند یک طرفه درباره ایران تصمیم بگیرند یا با حرکت ظالمانه و ضد حقوق بشری از برجام خارج شوند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: 1+5 برجام را نقض کردند، اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا علی‌رغم اظهاراتشان، به تعهداتشان پایبند نماندند و سازمان ملل هم در این مدت هیچ عکس العملی نشان نداده است. 1+4 نیز بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌های مختلف، با ایالات متحده همراه شد و به بهانه‌های مختلف حقوق بشری یا مباحث مربوط با جبهه مقاومت و مسائل موشکی، تحریم‌‌هایی را حتی در حوزه غذا و دارو علیه ایران اعمال کردند.



سعادتی معتقد است: هر چه ما عقب نشینی کنیم، آنها مواضع تندتری علیه ما می‌گیرند و در هر مقطعی هم که ایران با قدرت و عزت وارد شد، دشمن عقب نشینی کرد. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه منافع ملی خود را دنبال می‌کند. سازمان ملل هم به جای درخواست از ایران باید اروپایی‌ها و ایالات متحده را ملزم به اجرای قانون و عمل به تعهداتشان کند.



نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی‌های مطرح از سوی دبیر کل سازمان ملل در خصوص ساخت بمب  هسته‌ای، گفت: مقام معظم رهبری هر نوع دستیابی به بمب هسته‌ای را حرام دانستند، بر اساس همین فتوا جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه دنبال ساخت بمب هسته‌ای نبوده و نیست و از انرژی هسته‌ای صلح آمیز متناسب با نیاز داخلی استفاده می‌کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه نگرانی طرف‌های خارجی از پیشرفت ایران است، افزود: ما پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفتیم و به بازرسان آژانس اجازه بازدید و بازرسی دادیم اما آنها به تعهدات قانونی خود هم عمل نکردند. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای دنیا 80 درصد سوخت خود را از طریق هسته‌ای تامین می‌کنند لذا ایران هم باید از این حق برخوردار باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 310286
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم