خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/12 - 19:56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران:

روابط دو کشور ایران و ویتنام دیرینه و تاریخی است/ استقبال مجلس از توسعه ارتباطات میان گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور

رئیس گروه دوستی، پارلمانی ایران و ویتنام با ابراز خرسندی از حضور هیأت پارلمانی ویتنام در تهران، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی خواند و گفت: مجلس شورای اسلامی از تبادل هیأت های پارلمانی در سطوح مختلف به‌ویژه توسعه ارتباطات میان گروه های دوستی پارلمانی دو کشور استقبال و حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس گروه دوستی، پارلمانی ایران و ویتنام امروز ( شنبه، 12 آذرماه ) با آقای « دو دو هونگ» رئیس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران دیدار و گفت و گو کرد.



رحیمی جهان آبادی، با ابراز خرسندی از حضور هیأت پارلمانی ویتنام در تهران، روابط دو کشور ایران و ویتنام را دیرینه و تاریخی خواند و افزود: ما کشورهای مستقلی هستیم که باید به دیدگاه های یکدیگر احترام بگذاریم، بنابراین معتقدیم باید روابط خود را گسترش داده و اجازه ندهیم قدرت های بزرگ برای ما تصمیم بگیرند.



وی با اشاره به سفر خود در سال های گذشته به ویتنام گفت: بر خلاف تصوری که از قبل داشتم، ویتنام کشوری توسعه نیافته نیست و آنچه در هانوی و مردم شاد این کشور دیدم من را به کشور شما علاقمند کرد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در ادامه نقش و جایگاه مجالس دو کشور و همچنین رایزنی مستمر نمایندگان  در تسهیل و تسریع همکاری دولت‌ها را مهم برشمرد و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی از تبادل هیأت های پارلمانی در سطوح مختلف به‌ویژه توسعه ارتباطات میان گروه های دوستی پارلمانی دو کشور استقبال و حمایت می کند.



نماینده مردم تایباد و تربت جام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز ناخرسندی از سطح تبادلات اقتصادی دو کشور بر لزوم توسعه و گسترش همکاری های اقتصادی تاکید کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگون به ویژه در حوزه کشاورزی می توانیم با صادر کردن برخی از محصولات کشاورزی که در شرق آسیا وجود ندارد این سطح از مراودات را بیش از پیش تقویت کنیم.



رئیس گروه دوستی ایران و ویتنام با اشاره به وقایع اخیر در ایران، گفت: برخی از کشورهای غربی با وارد کردن سلاح و آموزش برخی افراد، آنها را برای حمله به اماکن دولتی و پلیس ما تشویق می کنند و تعدادی از نیروهای پلیس کشورمان در دو ماه گذشته به شهادت رسید وقتی یک نفر به پلیس حمله می کند، پلیس طبیعتاً باید از خود دفاع کند اما آنها حتی برای دفاع از خود هم اجازه حمل سلاح ندارند مگر سلاح های ساچمه ای و ضد شورش که در غرب نیز هست؛ آمریکا از این طریق می خواهد به ما فشار بیاورد و همچنین با تصویب قطعنامه ها می خواهد با درخواست هایش موافقت کنیم و این برای ما غیر قابل قبول است.



دو دو هونگ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران هم با اشاره به پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام گفت: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا موانع پیش روی در مسیر تقویت روابط دو کشور را از میان برداریم.



 وی همچنین در پایان از همتای ایرانی خود برای سفر به ویتنام دعوت به عمل آورد./



پایان پیام

  • کد خبر : 353080
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار