خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/05 - 15:54
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
غفاری در نشست دبیران کل پارلمان‌های جهان مطرح کرد

توجه مجلس جمهوری اسلامی ایران به حوزه سلامت در وضع قانون/ نظارت نمایندگان بر روند درمان مبتلایان به کرونا

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان در ایان شیوع کرونا بر روند درمان مبتلایان و آسیب دیدگان نظارت دارند، گفت: بر این اساس مجلس جمهوری اسلامی ایران به حوزه سلامت در وضع قانون نیز توجه جدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست (ASGP) عصر امروز (چهارشنبه 5 خردادماه) با حضور غفاری، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی و مشارکت پارلمان های یکصد کشور به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.



غفاری در این نشست ضمن تشریح اقدامات مجلس شورای اسلامی در کنترل شیوع ویروس کرونا، گفت: پس از گذشت حدود یکسال و نیم از شیوع ویروس همه گیر کرونا، پارلمان های جهان با بهره گیری از تجربه مدیریتی سخت این دوران، از طریق ایجاد سازوکارهای نوین تقنینی و استفاده از ظرفیت های نوین ارتباطی، ریل گذاری جدیدی را برای همکاری و هم افزایی میان خود ایجاد نموده اند.



معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون این انتظار می رود که در شرایط حساس کنونی، مجالس کشورهای جهان با حضوری قوی در اجلاس های منطقه ای و جهانی نقش آفرینی مجالس قانونگذاری در روند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مرتبط با تحولات جهانی به ویژه معضل اصلی کنونی یعنی بیماری کووید۱۹ را افزایش دهند، بدیهی است نقش دبیران کل در این زمینه با توجه به جایگاه آنها در تعاملات داخلی و خارجی پارلمان ها واجد اهمیت می باشد.



وی ادامه داد: پس از انتشار ویروس کرونا در کشورهای جهان، مجلس شورای اسلامی ایران نیز همگام با دولت جمهوری اسلامی به منظور کاهش شیوع ویروس و حمایت از مبتلایان و آسیب دیدگان ناشی از این بحران، به اتخاذ تدابیر مناسب در حیطه وظایف و اختیارات خود پرداخت.



غفاری افزود: توجه به موضوع سلامت در وضع قوانین، به ویژه بودجه سال ۱۴۰۰، تصویب قانون حمایت معیشتی، عضویت نایب رئیس مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا، نظارت بر عملکرد دولت و وزارت بهداشت در دوران شیوع ویروس کرونا، نظارت میدانی و بازدیدهای نظارتی رئیس و نمایندگان مجلس از روند درمان مبتلایان و رسیدگی به آسیب دیدگان شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور از جمله اهم اقدامات مجلس یازدهم در دوران انتشار ویروس کرونا است.



وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه را در جهت کنترل انتشار و شیوع ویروس در میان نمایندگان و کارکنان در دستور کار قرار داده است. بدین منظور ستاد مقابله با کرونا در مجلس تشکیل شد و با برگزاری جلسات متعدد، در خصوص نحوه ادامه کار پارلمان در شرایط شیوع ویروس کرونا تصمیم گیری و بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت شد.



غفاری با اشاره به  اقدامات مهم انجام شده جهت ادامه کار پارلمان با رعایت پروتکل های بهداشتی، افزود: کاهش روزهای برگزاری جلسات صحن مجلس در ایام بحرانی شیوع ویروس، افزایش جریان تهویه هوا در صحن و کمیسیون ها، ارائه امکانات و تجهیزات بهداشتی براساس استانداردهای بین المللی به نمایندگان و کارکنان، استریل روزانه صحن و کمیسیون ها و محیط اداری، حضور حداقلی نمایندگان در صحن علنی مجلس و تجهیز سالن های مجاور به منظور حضور سایر نمایندگان با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان برگزاری جلسات مجازی و اخذ رأی بصورت غیر حضوری با تأمین و ارائه تبلت به نمایندگان، امکان دسترسی به سامانه قانونگذاری و نظارت بر روی تبلت نمایندگان با برقراری شبکه اختصاصیAPN مجلس از طریق زیرساخت اپراتورهای تلفن همراه از جمله این موارد محسوب می شود.



معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایجاد امکان برگزاری جلسات کارشناسی و همفکری کمیسیون ها بصورت مجازی، اختصاص و تجهیز سالن وبینار مجلس و برگزاری بیش از 85 وبینار داخلی و خارجی، الزام پروتکل های بهداشتی و جواب منفی تست PCR در ۹ سفر خارجی هیأت های پارلمانی و بیش از ۱۵۰ ملاقات هیأت های داخلی و خارجی با رئیس، نواب رئیس با رؤسای کمیسیون های مجلس از دیگر اقدامات انجام شده است.



وی ادامه داد: همچنین اقداماتی به منظور جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس در محوطه مجلس و پیشگیری از ابتلای نمایندگان و کارکنان انجام شده است که امکان دورکاری بیماران زمینه ای و کاهش حضور سایر کارکنان به یک سوم، یک دوم یا دو سوم در ایام، شیوع بالای ویروس کرونا، انجام مرتب تست PCR جهت کنترل ابتلای نمایندگان و کارکنان، نصب پرده هوا و گیت های هوشمند تب سنجی و ضد عفونی در ورودی های اصلی و ۴۰ محلول پاش برقی جهت ضد عفونی دست ها در سالنهای ورودی و مبادی تردد، ایجاد محدودیت در ورود مراجعین و الزام استفاده از ماسک و کنترل تب کلیه مترددین به مجلس، استریل مداوم رستوران، آبدارخانه ها و محیط های عمومی نیز بخشی از آنها بشمار می رود.



معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین  آموزش اصول بهداشتی به پرسنل ارائه کننده خدمات و استفاده اجباری آنها از ماسک و دستکش، کاهش مبادلات کاغذی، الکترونیکی کردن فرآیندها و برگزاری دوره های آموزشی مجازی و غیر حضوری، ارسال پیامک های دستورالعمل های بهداشتی، نصب استندهای اطلاع رسانی پروتکل های بهداشتی در مجلس و نیمه تعطیل کردن دفاتر ملاقات نمایندگان از دیگر اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا است./



پایان پیام

  • کد خبر : 320117
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار