خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/30 - 16:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان‌آبادی:

توافق غنی و عبدالله ثبات سیاسی در افغانستان را رقم می‌زند

عضو فراکسوین امید مجلس گفت: توافق سیاسی اشرف غنی و عبدالله‌عبدالله نشانه مثبت و ارزشمندی است که حاکی از رشد دولت سازی در افغانستان بوده و ممکن است به رویه جدیدی در این کشور تبدیل شود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت، در واکنش به توافق سیاسی اشرف‌غنی و عبدالله‌عبدالله بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، گفت: نگرانی‌هایی بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برای همسایگان و مردم افغان ایجاد شد. اختلافی که در انتخابات افغانستان بروز پیدا کرد نوعی چالش داخلی و ضعف حکومت مرکزی را محتمل کرد به خصوص بعد از اینکه اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار کردند.



نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرفین توانستند مشکل داخلی بین خود را حل و با یکدیگر توافق کنند. این توافق سیاسی باعث ثبات در افغانستان می‌شود و قطعا تقویت حکومت مرکزی را به دنبال خواهد داشت. همچنین زمینه تعامل با کشورهای همسایه مانند ایران را بهبود خواهد بخشید.



وی افزود: این توافق نشان داد که ظرفیت‌های سیاسی در حکومت مرکزی افغانستان می‌توانند اختلافات را مدیریت کنند. همچنین با تقسیمات سیاسی می‌توانند گروه‌ها و طیف‌های مختلف را شریک کنند. توافق سیاسی اشرف غنی و عبدالله‌عبدالله نشانه مثبت و ارزشمندی بوده و حاکی از رشد دولت سازی در افغانستان است.



رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: توافق سیاسی طرفین انتخابات برای توسعه و پیشرفت امنیت افغانستان و منطقه و کشورهای همسایه مفید واقع خواهد شد. البته این نوع تقسیمات سیاسی در افغانستان سابقه دارد و در دوره قبل نیز به جهت اختلافات پیش آمده عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت و اشرف غنی رئیس‌جمهور معرفی شدند.



عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به موجب توافق سیاسی اخیر در دوره کنونی عبدالله عبدالله مسئولیت شورای عالی صلح را به عهده دارد و علاوه بر این از سهم 50 درصدی برای معرفی وزرا برخوردار است. این تقسیم قدرت ممکن است به رویه سیاسی در افغانستان تبدیل شود و توسعه و تقویت امنیت در این کشور را رقم بزند./



پایان پیام

  • کد خبر : 298063
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار