خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/29 - 16:33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
نوش آبادی مطرح کرد

تمایز جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران برای روسیه و سایر کشورها با اتمام پروژه راه آهن رشت-آستارا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است اگر راه آهن مسیر رشت-آستارا به پایان برسد، جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش برای روسیه و سایر کشورها ویژه خواهد شد.

حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش روابط میان روسیه و ایران و راهبردی خواندن آن، گفت: امکان توسعه این روابط با توجه به ظرفیت های موجود بسیار زیاد است.



نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ما در حوزه امنیتی ارتباطات دیرینه ای با روس ها داشته ایم که در حوزه انرژی شامل گاز، نفت، پتروشیمی و غیره بوده و امروز تقویت شده همچنین روابط در حوزه صنعت نیز به آن اضافه شده است.



وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت های مهم دو کشور به خوبی استفاده شود، اظهار داشت: تفاهم نامه های مهم و متعددی میان دو کشور به امضا رسیده اما متأسفانه برخی از آنها عملیاتی نشده است لذا این امر، عزم راسخ دولتمردان دو کشور را می طلبد تا موضوعات به ثمر بنشیند.











حسین نوش آبادی


نوش آبادی در ادامه با بیان اینکه دولت ها تنها در سطح کلان می توانند به توسعه روابط کمک کنند، یادآور شد: بخش های خصوصی دو کشور باید به این موضوعات وارد شده و روابط تجاری را افزایش دهند که طبق فرمایشات معظم له اگر این تبادلات بر اساس ارزهای ملی دو کشور باشد و دلار را از چرخه تجارت خارج کند، می توان به طور کامل موضوع تحریم های موجود را خنثی کرد.



این عضو مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: امروز روس ها درگیر جنگی هستند که سرانجام آن مشخص نیست لذا بخشی از انرژی آنها صرف موضوعات نظامی می شود که همین امر بهترین فرصت برای استفاده بخش خصوصی جمهوری اسلامی برای تأمین مایحتاج کالاهای اساسی آنها است.



وی در ادامه با اشاره به تأکید دیگر رهبر معظم انقلاب مبنی بر احداث راه آهن رشت-آستارا، بیان داشت: روس ها همواره به دنبال دسترسی به آب های آزاد بوده اند که این دسترسی از طریق ایران می تواند برای آنها بسیار به صرفه باشد، از این رو اهمیت احداث راه آهن رشت-آستارا و در ادامه به سایر کشورهای شمال ایران خود را نشان می دهد که روس ها نیز آن را درک کرده اند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه امروز از طریق امضای تفاهمنامه مسیر ترانزیتی عمان تا ازبکستان توانسته ایم، از چابهار به سرخس، ترکمنستان و ازبکستان متصل شویم، خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه ترانزیتی این مسیر افتاده است که اگر راه آهن مسیر رشت-آستارا نیز به پایان برسد، جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش برای روسیه و سایر کشورها ویژه خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 346036
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار