خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/07 - 13:21
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
رضاخواه در نشست یکصد و چهل و دومین مجمع اتحادیه بین المجالس جهانی:

تقویت چندجانبه‌گرایی و تعهد مسئولانه ضرورتی انکارناپذیر برای بازسازی آسیب‌های ناشی از کرونا است

دبیرکل گروه اتحادیه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌تردید، تقویت چندجانبه‌گرایی و تعهد مسئولانه به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر برای جامعه بین‌المللی برای بازسازی آسیب‌های ناشی از همه‌گیری کرونا مطرح است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پس از برگزاری یک ماه جلسات متوالی کمیته‌های اصلی و فرعی اتحادیه بین المجالس جهانی، روز گذشته، طی دو روز نشست یکصد و چهل و دومین مجمع اتحادیه بین المجالس جهانی به کار خود پایان داد.



در این نشست دو روزه احمد نادری رئیس گروه اتحادیه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی، مجتبی رضاخواه دبیرکل، الهام آزاد، مرتضی محمودوند، محمدرضا دشتی اردکانی ورحمت الله نوروزی شرکت داشتند.



در این اجلاس دو روزه برخی از روسای مجالس، نواب رئیس و نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور حضور داشتند و در خصوص مباحث مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز به بحث پرداختند. موضوع اصلی این اجلاس و بحث عمومی آن که با مجالس به اشتراک گذاشته شد، نقش پارلمان‌ها در غلبه‌ بر همه گیری امروز و ساختن فردایی بهتر بود.



در این نشست دو روزه برخی از کشورها ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه و فلسطینیان، خواهان عکس العمل تمام کشورهای جهان نسبت به این جنایت وحشتناک شدند. همچنین موضوعات مهمی مانند چندجانبه‌گرایی و لزوم تولید و توزیع واکسن به شکل عادلانه برای همه کشورها به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته، فقیر و همچنین کشورهایی که دسترسی به واکسن برای آنها با مشکل مواجه است و موضوعاتی نظیر اینکه انحصار تولید و توزیع نباید در اختیار چند کشور محدود باشد و از این انحصار در شرایط همه گیری نباید سو استفاده شود زیرا موضوع جان انسان‌ها در جهان مطرح است، و تاکید بر اینکه تا اتحاد و چند جانبه گرایی در این مسئله رعایت نشود این بیماری سال‌های زیادی گریبانگیره انسان‌ها روی کره زمین خواهد بود و شاهد تلفات بیشتری خواهیم بود در این نشست مطرح شد.



همچنین تلاش کشورها برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰، لزوم مشارکت جدی تر و گسترده تر جوانان در تصمیم گیری‌های سیاسی و حضور آنها در پارلمان ها و همچنین کاهش و از بین بردن خشونت علیه زنان و کودکان و آزار آنها در سراسر جهان از جمله موضوعات مهمی بود که در این نشست بدان پرداخته شد.



در نشست روز دوم مجتبی رضاخواه دبیرکل گروه اتحادیه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضمن محکوم کردن حملات وحشیانه صهیونیست ها به فلسطینیان در خصوص نقش پارلمان ها در غلبه بر همه گیری کوئید ۱۹ سخنانی مطرح کرد.



رضاخواه در دومین روز نشست یکصد و چهل و دومین مجمع اتحادیه بین المجالس جهانی، گفت: قبل از هرچیز عمیقاً به مردم فلسطین تسلیت می گویم. مردان ، زنان و کودکان بی گناه توسط نیروهای صهیونیستی و کشنده ترین و پیچیده ترین سلاح های آن مورد قتل عام قرار گرفته اند. ما شاهد نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین الملل توسط نهاد صهیونیستی بوده ایم.



نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این اقدامات وحشیانه با اشغال رژیم آپارتاید نظامی بار دیگر ثابت کرده است که تنها راه صلح آمیز در فلسطین برگزاری همه پرسی در بین فلسطینان از جمله آوارگان فلسطینی و پناهندگان است.



وی ضافه کرد: میخواهم ابراز کنم که ما به عنوان نمایندگان پارلمان در IPU باید بدنبال تحت پیگرد قانونی قرارگرفتن رهبران صهیونیست به جرم جنایات آنها طبق قوانین بین المللی باشیم و اقدامات جنایتکارانه رژیم اسرائیل باید به عنوان نسل کشی و جنایات علیه بشریت شناخته شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در سال های اخیر در چارچوب روند جهانی شدن و نیز بروز مسایل و مشکلاتی در مقیاس جهانی مانند همین موضوع شیوع ویروس کووید-19 ما شاهد تحولات قابل ملاحظه در عرصه تعاملات پارلمانی هستیم. به دلیل این تحول مهم است که به نظر می رسد در شرایط حساس کنونی ضرورت دارد تا مجالس کشورهای جهان با حضوری قوی در اجلاس‌های منطقه‌ای و جهانی، نقش آفرینی مجالس قانونگذاری در روند تصمیم‌گیری ها و تصمیم‌سازی‌ها مرتبط با تحولات جهانی به ویژه معضل اصلی کنونی یعنی بیماری همه‌گیر کووید-19 را با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی و برگزاری نشست‌های دو و چند جانبه ویدئو کنفرانسی افزایش دهند.



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان در حال مبارزه ای جدی با بیماری همه گیر ناشی از ویروس کووید-19 است، تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل برخورداری از شبکه کارآمد، گسترده و موثر بهداشت و سلامت، به رغم استمرار اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی، توفیقات زیادی در زمینه افزایش ظرفیت های داخلی و تعاملات منطقه ای و بین المللی به منظور مقابله موثرتر با این بیماری در حوزه تقویت شبکه ملی، تامین دارو و تجهیزات پزشکی و تولید و تامین واکسن داشته ایم.



وی ادامه داد: متأسفانه برخی از کشورهای دارا با استمرار و تشدید اقدامات غیرقانونی و یکجانبه علیه دیگران به ویژه در شرایط بحرانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، با ممانعت از دسترسی عادلانه و منصفانه همگان به واکسن کرونا، عملاً در جهت مخالف خواست غالب اعضای جامعه بین المللی حرکت کرده و با ارتکاب این گونه اعمال ضد بشری، رفتاری را مرتکب می شوند که می توان آنها را مصادیق بارز جنایت علیه بشریت نامید.



رضاخواه تاکید کرد: بی‌تردید، تقویت چندجانبه‌گرایی و تعهد مسئولانه به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر برای جامعه بین‌المللی برای بازسازی آسیب‌های ناشی از همه‌گیری کرونا مطرح است. در پایان سخنانم مایلم مراتب همدردی و همبستگی ملت ایران را با خانواده‌های قربانیان ویروس کووید- 19 در سراسر جهان اعلام ‌دارم./



پایان پیام

  • کد خبر : 320211
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار