خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/01/24 - 15:44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی:

تقویت دیدگاه چندجانبه گرایی منجر به پیشرفت منطقه می شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: پیمان های منطقه ای و چند جانبه باعث می شود فشارهی و استانداردهای یک طرفه غرب و به ویژه آمریکا شکسته شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت حضور ایران در اجلاس ها و پیمان های منطقه ای از جمله دی 8، گفت: مجموعه کشورهای در حال توسعه در تلاش هستند برای حل مشکلات و درد واحد برای پیشرفت و توسعه بدون اتکا و سلطه قدرت های بزرگ اقدام کنند.



این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: واقعیت امر این است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، فضای تک قطبی جهان و فضایی که آمریکایی ها شکل دادند در حد زیادی کشورهای در حال توسعه را تحت فشار قرارداد تا یا طبق الگوها و استانداردهای آنها رفتار کنند یا خیلی از فرصت های توسعه و رشد اقتصادی را از دست بدهند.



وی اظهار داشت: در مناطق مختلف جهان دیدگاه منطقه گرایی و تلاش کشورهای در حال توسعه در قالب نهادها، سازمان ها و پیمانهای مختلف خود را نشان داده است، پیمان دی – 8 و تلاش کشورهای عضو این پیمان برای این است که  هم مسیر توسعه و پیشرفت خود را فراهم کند و هم فشارها و استاندارد های یک طرفه ای که غرب و به ویژه آمریکایی ها به کشورهای در حال توسعه اعملا می کنند را کاهش دهند و مهار کنند.



رحیمی جهان آبادی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نگاه چندجانبه گرایی ایران در واقع نگاهی به کل جهان است چرا که بسیاری از کشورهای دنیا به سمت چندجانبه گرایی، محله گرایی و منطقه گرایی می روند و دیدگاه های امنیتی و توسعه اقتصادی را در تجمعات منطقه ای حل می کنند.



این نماینده مردم در مجلس مطرح کرد: اگر به تحولات چند دهه بعد از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی نگاه داشته باشیم متوجه می شویم که دو دیدگاه در تقابل هم هستند دیدگاهی که آمریکایی ها نظم و سیطره جهانی با رهبری خود تحمیل می کند و  دیدگاه دوم منطقه گرایی و امنیت منطقه ای توسط کشورهای در حال توسعه در مناطق مختلف جهان است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیمان دی 8 و سایر نهادهای منطقه ای فرصت مناسبی است که کشورهای عضو آنها مجموعه تجربه، تخصص، فناوری ها و سرمایه ها اقتصادی در اختیار هم قرار دهند، امیداریم از این ظرفیت این پیمان ها بتوانیم برای پیشرفت، توسعه و دوری از سلطه قدرت های بزرگ و کنترل فشارهای قدرت های برگ استفاده کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 317476
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار