خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/18 - 13:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
فرشادان در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران:

تحکیم صلح و آرامش در منطقه «قفقاز» برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان در دیدار با همتای ارمنستانی خود بر ضرورت برقراری و تحکیم صلح، ثبات و آرامش در منطقه قفقاز تأکید کرد و گفت: امیدواریم تمام اختلافات میان ارمنستان و آذربایجان در فضایی سازنده و بر اساس احترام به اصول حقوق بین‌الملل، حفظ تمامیت ارضی دو کشور و احترام به حق حاکمیت طرفین حل و فصل شود.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، سیدمهدی فرشادان رییس گروه دوستی جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران و ارمنستان امروز(دوشنبه، 18 مهر ماه) با گئورگ پاپویان رییس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران که در رأس هیاتی از اعضای این گروه به تهران سفر کرده است، دیدار و گفت و گو کرد.



فرشادان در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط خوب دو پارلمان ایران و ارمنستان گفت: در سال های اخیر رایزنی‌های زیادی میان نمایندگان مجالس دو کشور در سطوح مختلف انجام شده است که نشان از اهتمام دو پارلمان برای توسعه همکاری‌های فیمابین دارد.



نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: سفر چند ماه پیش رییس پارلمان ارمنستان به ایران و دیدار با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به ویژه رییس مجلس شورای اسلامی، نقطه عطفی در روابط پارلمانی دو کشور بود.



وی در ادامه افزود: گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور جایگاه ممتازی در تسهیل روابط دوستانه فیمابین دارند لذا ما از توسعه گفتگوهای اعضای این گروه‌ها استقبال می کنیم. امیدواریم در این سفر هم بتوانیم توافقات خوبی داشته باشیم.



فرشادان در ادامه با اشاره به تحولات منطقه قفقاز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به تحکیم صلح، ثبات و آرامش در منطقه قفقاز توجه خاصی دارد، عنوان کرد: امیدواریم تمام اختلافات میان ارمنستان و آذربایجان در فضایی سازنده و براساس احترام به اصول حقوق بین‌الملل، حفظ تمامیت ارضی دو کشور و احترام به حق حاکمیت طرفین حل و فصل شود.



وی افزود: روابط دو کشور به لحاظ سیاسی در سطح مطلوبی رشد یافته اما همکاری‌های اقتصادی متناسب با آن توسعه پیدا نکرده است و از ضعف‌های زیرساختی رنج می‌برد.



رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان در پایان خاطرنشان کرد: ایران و ارمنستان ظرفیت‌های مکمل متعددی در حوزه حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و صنعتی دارند که باید از آنها برای تحکیم روابط و رساندن سطح مناسبات اقتصادی به سقف یک میلیارد دلار در میان مدت استفاده کنند.



قدردانی از مواضع ایران درباره عدم تغییر مرزهای ارمنستان در جریان مناقشه آذربایجان



گئورگ پاپویان رییس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و با اشاره به روابط دوستانه و حسن همجواری دو کشور گفت: امیدواریم گفتگوهای هیات پارلمانی ارمنستان در تهران به تحکیم و تقویت روابط دوستانه دو کشور بیانجامد. این گفتگوها به ما فرصت می‌دهد در فضایی صادقانه و صمیمی مسائل را مطرح و راه‌های توسعه روابط را بررسی کنیم.



وی در ادامه از مواضع کشورمان در خصوص مناقشه آذربایجان و ارمنستان قدردانی کرد و گفت: مواضع صریح مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی ارمنستان و عدم تغییر مرزهای شناخته شده بین‌المللی قابل تقدیر است. بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص بسیار مورد توجه ما قرار گرفت.



رییس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران در پایان خاطرنشان کرد: در راستای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی ارمنستان و ایران از تاسیس پالایشگاه های مشترک، تهاتر گاز و برق، توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در ارمنستان و همکاری های چندجانبه با حضور ایران و ارمنستان و سایر کشورهای منطقه استقبال می کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 349951
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار