خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/21 - 16:43
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
در نشست مجازی روسای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه مطرح شد

تحریم های یکجانبه کاخ سفید ابزار تروریسم اقتصادی است

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه با اشاره به تحریم‌های یکجانبه و ضد حقوق بشری کاخ سفید علیه ملت‌ها از جمله مردم ایران و زیمبابوه به عنوان ابزار تروریسیم اقتصادی، بر لزوم استفاده از مکانیسم در دسترس برای گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کوتیوانی شوما و اقبال شاکری روسای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه امروز (چهارشنبه 21 مهرماه) به صورت مجازی (وبینار) با یکدیگر گفتگو کردند.



اقبال شاکری در ابتدای این نشست مجازی با اشاره به مناسبات دوستانه و تاریخی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه، تصریح کرد: در مناسبات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه و تعمیق روابط با قاره آفریقا به ویژه کشور زیمبابوه از اهمیت بالایی برخوردار است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه مجالس دو کشور در توسعه مناسبات فیمابین، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی از تقویت و تحکیم ارتباطات و رایزنی‌های مستمر میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه در قالب کمیسیون‌های تخصصی و گروه‌های دوستی پارلمانی استقبال می‌کند.



وی با اشاره به دیدارها و گفتگوهای قبلی گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه، بر توسعه و تقویت بیش از پیش روابط دوستانه فیمابین و تداوم تبادل هیات‌های پارلمانی میان دو کشور تاکید کرد.



این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ظرفیت‌های ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری، گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به نیازهای زیمبابوه در زمینه‌های گوناگون همچون سوخت، فرآورده های نفتی، پتروشیمی، ماشین‌آلات، مواد غذایی و سایر حوزه‌های تجاری و فنی و مهندسی از ارتقا مناسبات اقتصادی فیمابین استقبال و حمایت می‌کند.



وی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه و ضد حقوق بشری کاخ سفید علیه ملت‌ها از جمله مردم ایران و زیمبابوه به عنوان ابزار تروریسم اقتصادی، بر لزوم استفاده از مکانیسم در دسترس برای گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور را فرصتی برای رشد مناسبات اقتصادی میان ایران و زیمبابوه دانست.



کوتیوانی شوما رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران نیز در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد مناسبات سیاسی و پارلمانی دو کشور علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی خاطر نشان کرد: رویکرد پارلمان و دولت کشور زیمبابوه توسعه و تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران است.



وی افزود: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که بعد از استقلال زیمبابوه این کشور را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در کشورمان بازگشایی نمود لذا دولت و ملت زیمبابوه هیچ‌گاه حمایت‌های دولت و ملت ایران را فراموش نخواهند کرد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی زیمبابوه و ایران در پایان این دیدار با اشاره به پیشرفت‌های برزگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف از جمله علم، فناوری، کشاورزی، بهداشت و... تصریح کرد: زیمبابوه در حوزه‌های مختلف نیازمند کمک ایران است. امیدواریم با اجرایی و عملیاتی شدن توافقات امضاء شده میان مقامات دو کشور بتوانیم از نقاط قوت و پیشرفته جمهوری اسلامی ایران بهرمند شویم./



پایان پیام

  • کد خبر : 328978
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار