خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/14 - 18:17
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : بین الملل
سرگزی در وبینار حقوق بشر آمریکایی:

الجزایر؛ یکی از قربانیان برجسته استعمار/ حقوق بشر آمریکایی شامل مجموعه رفتارهای کشورهای استعمارگر است

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی شامل مجموعه رفتارهای کشورهای استعمارگر است که همزمان با نقض فاحش حقوق بشر خود را پرچمدار این حوزه در جهان معرفی می‌کنند، گفت: نمونه کامل این رفتار در ایالات متحده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  محمد سرگزی در وبینار حقوق بشر آمریکایی در الجزایر، گفت: تاریخ استعمار چهره ژانوسی دارد. یک چهره این تاریخ معطوف به پیشرفت‌های کشورهای غربی است که توانستند در این دوره با استفاده از منابع مستعمرات جهش عظیم اقتصادی و بالطبع آن علمی را صورت دهند. چهره دیگر استعمار که کشورهای در حال توسعه با آن بخوبی آشنا هستند همان چهره سیاه آن است. چهره‌ای که همراه با خشونت، غارت، قتل، سرکوب، سلب حق تعیین سرنوشت و نظایر این موارد است.



رئیس فراکسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند نحوه عمل استعمارگران در مستعمرات و دیگر سرزمین‌ها یکسان نبوده اما بوضوح رویکرد کلی آنها شباهت‌های چشمگیری با یکدیگر داشته است. از نسل اول استعمارگران معاصر یعنی اسپانیا و پرتغال، تا استعمارگران اصلی یعنی بریتانیا و فرانسه همگی جنایات مشابهی در قبال مردم سرزمین‌های تحت سلطه خود انجام دادند. شاید فکر کنیم که با گذشت زمان از خشونت رفتار استعمارگران با این مردم کاسته شده اما این امر به هیچ وجه به معنای انسانی بودن این رفتار نیست. نمونه‌های بارزی از این سوء رفتار حتی در اواسط قرن بیستم از سوی این کشورها یافت می‌شود.



وی یادآور شد: یکی از نکات دردآور و البته عبرت آموز در این حوزه آن است که برخی از کشورها که تاریخ قابل توجهی داشتند، طی دوره افول خود که همزمان با اوج گرفتن استعمارگری بود قربانی این روند شدند، بطوری که نشانی از گذشته افتخار آمیز آنها باقی نماند. با این مقدمه قصد دارم به سراغ یکی از قربانیان برجسته استعمار بروم. کشوری که پدران ما همچون بسیاری از مردم جهان، مبارزات ضد استعماری آن را با جدیت دنبال کرده و از جنبش مردمی این کشور با تمام وجود حمایت می‌کردند. این کشور که در راه آزادی بنابر برخی از آمار نزدیک به یک میلیون نفر قربانی داده، الجزایر است.



نماینده مردم  زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس یازدهم در ادامه گفت: 14 تیر مصادف با 5 ژوئیه،سالروز استقلال الجزایر از استعمار فرانسه در سال 1962 و پس از گذشت 132 سال بود. سالروز استقلال سرزمینی که آنرا «ارض میلیون شهید» نام گذاشته‌اند. طی مدت 132 سال فرانسه که امروزه در کنار آمریکا خود را مظهر و مروج حقوق بشر می‌داند، منابع انسانی، زراعی و معدنی این کشور را غارت کرد. در خلال جنگ جهانی اول بیش از 173 هزار جوان الجزایری به جبهه‌های جنگ اعزام شدند که از این میان بیش از 25 هزار نفر کشته شدند. 



سرگزی همچنین اظهار کرد: رویکرد فرانسه به الجزایر در جنگ جهانی دوم بدتر بود. فرانسوی‌ها که به مردم این کشور قول اعطای استقلال در مقابل همکاری برای مقابله با نازی‌ها را داده بودند، به محض پایان جنگ، قول خود را پس گرفته و طی یک قتل عام فجیع در 7 مه 1945 یعنی درست در روزی که آلمان نازی تسلیم شد، بیش از 45 هزار نفر از زنان، مردان و کودکان الجزایری را قتل عام کردند. این قتل عام در شرایطی صورت گرفت که جوانان الجزایری در جنگ جهانی دوم حضور موثری در جبهه‌ها داشتند.



وی افزود: استعمارگران فرانسوی همچنین زمین‌های زراعی مرغوب الجزایر را غصب و به شهرک نشینان اروپایی می‌دادند. شمار این شهرک نشینان که به چکمه سیاهان معروف بودند، تا زمان استقلال الجزایر به نزدیک یک میلیون نفر رسیده بود. این افراد سالیان متمادی با در دست داشتن انحصار قدرت و ثروت، مانع از هرگونه اصلاح امور به نفع مردم الجزایر بودند.



این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اشغالگران علاوه بر اشغال خاک، سعی در تغییر اعتقادات و باورهای مردم این کشور نیز داشتند بطوری که بسیاری از مساجد را به کلیسا یا مقر نیروهای نظامی خود تبدیل کردند که بارزترین نمونه آن مسجد معروف «کتشاوه» در شهر الجزیره است. آنها همچنین سعی  در  کمرنگ  کردن  هویت  عربی  و اسلامی  جامعه  الجزایر  داشتند  و  تلاش  کردند  زبان  و  فرهنگ عربی  و  اسلامی  را  در  این  کشور  از  بین  ببرند.  بر اساس  برخی  آمارها،  در  زمان  استقلال  الجزایر  در  سال  1963 میلادی،  85% مردم  این  کشور  بیسواد  بودند.  این  در  حالی  است  که  متوسط بیسوادی در الجزایر در زمان ورود فرانسوی‌ها به این کشور درسال 1831 میلادی، تنها 14% بوده است.



سرگزی ادامه داد: ددمنشی استعمارگران در الجزایر فراتر از حد تصور بود. آنها هیچگونه مرز اخلاقی در این مورد برای خود قائل نبودند. زنان و کودکان بسیاری در این کشور قربانی شدیدترین شکنجه‌ها و سوء رفتارها شدند. اغلب شما نام مبارز برجسته الجزایری خانم جمیله بوپاشا را شنیده‌اید. درست در زمانی که موج دوم فمنیسم در فرانسه در حال شکل گیری بود، جمیله بوپاشا در زندان تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار داشت.



رئیس فراکسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس یازدهم گفت: بیایید نام فرانسه و الجزایر را از این سخنرانی پاک کنیم و آن را دوباره مرور کنیم. چه کشورهایی به ذهن ما می‌رسد؟ حقیقت استعمار این است. فرقی نمی‌کند چه کشوری استعمارگر باشد و چه کشور مستعمره، همانطور که این رفتارها امروزه در سرزمین‌های فلسطین اشغالی صورت می‌گیرد، رفتارها همیشه یکسان است. فرانسه در زمانی دست به اینگونه جنایات در الجزایر می‌زد که بانی اعلامیه جهانی حقوق بشر بود. کشوری مدعی در حوزه حقوق بشر که خود را واضع استانداردها و نرم‌های حقوق بشری می‌دانست. اما از نگاه فرانسویان، بشر استاندارد، فقط غربی‌ها بودند.



وی با بیان اینکه این رویکرد برای ما آشنا است، گفت: با نگاهی به رفتار ایالات متحده آمریکا متوجه شباهت‌های زیادی بین دو کشور می‌شویم. همانطور که می‌دانید آمریکا تنها کشوری است که تا کنون از سلاح اتمی استفاده کرده است. این کشور همچنین سابقه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ویتنام را دارد که عوارض سوء آن تا مدت‌ها گریبانگیر مردم این کشور بود. در خصوص حمایت از اشغالگری نیز شاید گفتار من اطاله کلام باشد و همگی شما با رابطه این کشور با رژیم صهیونیستی آشنا هستید.



سرگزی افزود: همانطور که عرض کردم، آمیریکا نیز مانند سایر کشورهای استعمارگر در عین نقض فاحش حقوق بشر ملت‌ها خود را پرچمدار حقوق بشر معرفی کرده و همچنان می‌کند. در واقع حقوق بشر آمریکایی که ما طی چند روز گذشته در این همایش بین المللی به آن پرداخته‌ایم، محدود به مجموعه نقض‌های حقوق بشر توسط آمریکا نیست، بلکه شامل مجموعه رفتارهای کشورهای استعمارگر است که همزمان با نقض فاحش حقوق بشر خود را پرچمدار این حوزه در جهان معرفی می‌کنند. این رفتاری است که نمونه کامل آن را در ایالات متحده می‌بینیم.هرگاه یک کشور مستقل مانند جمهوری اسلامی ایران با این تزویر و ریاکاری به مخالفت برخیزد همین مدافعان خود خوانده حقوق بشر با استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر، آن را تحت فشار قرار داده و پروژه انگ‌زنی و بدنام سازی آن در عرصه بین ‌الملل را شروع می‌کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 322591
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار