خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/10 - 11:29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
عزیزی مطرح کرد

اروپا باید سیاست مستقل اتخاذ کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر عدم اراه اروپایی‌ها و امریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، گفت: عدم تمایل به همکاری و هماهنگی در اروپایی‌ها و امریکا را شاهدیم اما آنها باید تکلیف خود را روشن کنند زیرا ایران همیشه برای مذاکره آماده بوده و گفتمان ما منطقی و جهان پسند است.

ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اراده‌ مبتنی بر رویکرد بهره‌مند از یک منطق سیاسی و اقتصادی در اروپایی‌ها و امریکایی‌ها برای انجام مذاکره حاکم نیست، گفت: آمریکایی ها به دلایل متعدد احساس می‌کنند که از فضای سیاسی داخلی برای ورود به میدان مذاکره برخوردار نیستند. از سوی دیگر عدم تمایل به همکاری و هماهنگی بین اروپایی‌ها و امریکا را نیز شاهدیم.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در مذاکرات به اراده جدی طرف های مذاکره کننده نیاز است و ایران بارها موضع خود را اعلام و بر روی آن پافشاری کرده است. مذاکرات باید برای ما منافع اقتصادی داشته باشد، همچنین تضمینی برای عدم تکرار رفتارهای گذشته را به ما دهند، پرونده های پادمانی را قبل از هر اقدامی تعیین تکلیف نهایی کنند و تحریم ها را نیز در مقام عمل بردارند.



وی با اشاره به اینکه خواسته جمهوری اسلامی ایران منطقی و منطبق بر منافع ملی است و باید برآورده شود، اظهار کرد: آنها باید تکلیف خود را روشن کنند و اگر حاضر به همکاری باشند، ما آماده‌ایم. البته ایران همیشه برای مذاکره آماده بوده زیرا منطق و گفتمان جهان پسند داشته است و همچنین از یک منطق سیاسی و ملی برخوردار بوده است اما امریکایی‌ها سردرگم هستند و اروپایی‌ها هم از خود اراده‌ای ندارند.



عزیزی در ادامه تصریح کرد: موضوع مذاکرات را باید در مقامات و مسئولان امریکایی جستجو کنیم، اگر روزی از این بلاتکلیفی ناشی از راهبردهای غلط، تصمیم‌های نسنجیده و اقدامات شتاب زده خارج شود، ایران برای مذاکره آماده است. انتشار بیانیه و اعمال تحریم‌های جدید در ادامه همان سیاست های غلط گاها دنبال می‌کنند زیرا اروپایی‌ها استقلال سیاسی ندارند و در مقام بین المللی اراده ای از خود ندارند و این نشان از اوج عقب ماندگی اروپایی دارد.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهمتاکید کرد: غربی‌ها باید تلاش کنند تا از این سردرگمی خارج شوند، اروپا باید سیاست مستقل اتخاذ کند و امریکا هم رویکرد سلطه طلبانه و زیاده خواهانه خود را کنار بگذارد تا بتوان تصمیمات بهتری گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 362690
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم