خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/07 - 17:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
حیدری با اشاره به تلاش آمریکا برای ناامن‌ سازی عراق:

آمریکا دنبال اجرای تئوری‌های خود با تاکتیک‌های مختلف در منطقه است/ لزوم پیگیری اجرای مصوبه پارلمان عراق

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تئوری‌های مختلف آمریکا برای ناامن سازی عراق، گفت: عراق باید نسبت به خروج آمریکایی‌ها از منطقه، تقویت روابط با ایران و همبستگی بین حاکمیت و مردم خود اقدام کند.

شهریار حیدری در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در توضیح چرایی تلاش آمریکایی‌ها برای ناامن سازی عراق و حمایت آنها از اقدامات تروریستی داعش در این کشور، گفت: پروژه ناامنی جزء تئوری‌های آمریکایی‌هاست و برای همین منظور در منطقه حضور پیدا کردند. قطعا این نوع ناامنی‌ها در عراق، افغانستان و دیگر مناطق استمرار دارد منتهی با تاکتیک‌های متفاوتی اجرا می‌شود.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی‌ها با ناامن کردن حوزه داخلی، ایجاد ناامنی برای همسایگان عراق یا پیگیری امورات خود از طریق دیپلماسی و عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی تئوری‌های مستمر خود را با تاکتیک‌های مختلف اجرا می‌کنند.



نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس یازدهم یادآور شد: آمریکا اخیرا پروژه ناامن کردن عراق را با چند هدف اجرا کرد؛ اولا فضای امنیتی مجدد ایجاد کند که توجیه گر حضور آمریکا در کشور عراق باشد زیرا مجلس و دولت عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.



وی ادامه داد: از سوی دیگر هر گاه عراق ثبات سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند، نقش آمریکا کم رنگ می‌شود لذا اینچنین ناامنی‌هایی را رقم می‌زنند. دولت‌های منطقه و از جمله دولت عراق و حاکمیت مجلس باید مراقبت جدی کنند و نگذارند به بهانه‌های ناامن کردن یا تنش در فضای سیاسی، خدشه‌ای به روابط عراق با کشورهای همسایه وارد شود.



حیدری در توضیح نقش کشورهای همسایه عراق به ویژه ایران در جلوگیری از افزایش ناامنی‌ها، گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه دنبال روابط منطقی و معقول با همه کشورهای همسایه بوده و ایران برای امنیت عراق، هزینه پرداخت کرده است. از این رو ایران به هیچ عنوان تمایل به افزایش تنش در عراق ندارد.



نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره هم بر حفظ و تقویت روابط تاکید کرده و به منافع ملی عراق توجه داشته است. در همین راستا عراق باید نسبت به خروج آمریکایی‌ها از منطقه، تقویت روابط با ایران و همبستگی بین حاکمیت و مردم خود اقدام کند، عراق با این سه اقدام می‌تواند از اجرای پروژه‌های ناامن ساز آمریکایی‌ها جلوگیری کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 312869
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار