خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/26 - 17:02
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
عمویی:

آمریکا به دنبال نجات عربستان از باتلاق یمن است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت:تصمیمات اخیر جو بایدن برای توقف جنگ یمن به منظور خروج عربستان از بن بست خود ساخته بوده و ارتباطی به برجام و ایران ندارد.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اشاره به تصمیم آمریکا برای خاتمه، جنگ یمن گفت: این جنگ را باید از منظر فاجعۀ انسانی و توجه به حقوق ملت یمن نگاه کرد؛ طرف آمریکایی در حال نجات عربستان سعودی از با تلاقی بود که در آن گرفتارشده است. مردم یمن حقوقی دارند که باید برای رسیدن به آن تلاش می کنند و در این مسیر جز خودشان نباید کشور دیگری را ببینند.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از موضع به‌حق مردم یمن برای اعمال حاکمیت بر کشورشان و گفتگوی یمنی-یمنی حمایت می‌کند و برخلاف اعتقاد برخی از اظهارنظرها هیچ پیامی به جمهوری اسلامی داده نشده، بلکه تمام تلاش آمریکایی‌ها خروج عربستان از بن‌بست خود ساخته است.



عمویی عنوان کرد: بحران یمن چالش‌های بسیاری را برای عربستان به‌وجودآورده و علی‌رغم آسیب‌های بزرگی که در سال‌ها اخیر به مردم یمن زده، آبروی جریان حامی آل سعود در یمن رفته به‌طوری که مشروعیتی دیگر برایش قائل نیستند.



وی ابراز کرد: عربستان سعودی و حامیانش شش سال بدون هیچ دستاوردی ملت مظلوم یمن را بمباران کردند و از این جهت مجبور به اصلاح مسیر غلطشان هستند.



سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: اقدامات دولت‌جو بایدن برای توقف جنگ یمن هیچ ارتباطی به برجام ندارد و عربستان در جایگاه اظهارنظر درباره برنامه، صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیست . این برنامه تحت نظارت آژانس بین‌المللی هسته‌ای قرار دارد و موضوع توافق اتمی بین ایران و 1+5 که در سال 2015 رخ‌داده طرف‌هایش مشخص است؛ به همین دلیل عربستان در آن جایگاهی ندارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 313946
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار