خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/18 - 09:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
حیدری:

آذربایجان از تبدیل مرزهای خود با ارمنستان به محل مناقشه پرهیز کند/ صهیونیست‌ها دنبال اهداف استراتژیک برای منطقه

رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات شمالغرب کشور، گفت: آذربایجان به دلیل دخالت مستقیم ترکیه و اثرپذیری از رژیم صهیونیستی مرزهای مشترک با ارمنستان را به محل مناقشه تبدیل کرده، توصیه جمهوری اسلامی اینکه، جمهوری آذربایجان باید مرز طولانی خود با ارمنستان و جمهوری اسلامی را به عنوان مرزهای امن حفظ کند.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تحولات شمالغرب کشور، گفت: ایران هم مرز با آذربایجان و ارمنستان است، چند سال پیش بخشی از مرزهای آذربایجان مورد منافقه با ارمنستان قرار گرفت و در جریان جنگ‌های اخیر بخشی که آذربایجان مدعی بود، آزاد شد. در حال حاضر ایران 47 کیلومتر مرز رسمی و مشترک با ارمنستان دارد که به هیچ وجه قابل بحث و مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان نیست. متاسفانه در بحران اخیر ترکیه و رژیم صهیونیستی با بهره گیری از تروریست‌ها در این منطقه حضور پیدا کردند که حضور آنها هم بی‌معنا نبود، آنها اهداف استراتژیک در منطقه داشتند.



رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران همواره به همسایگان خود متذکر شده که مستقل باشند، افزود: ایران برای آذربایجان و ارمنستان و آنها برای ما می‌توانند امینت تامین کنند چرا که همسایگان با مرزهای مشترک هستیم، سیاست راهبردی و اولویت ایران هم روابط با همسایگان در حوزه های سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگی است. متاسفانه آذربایجان به دلیل دخالت مستقیم ترکیه و اثرپذیری از رژیم صهیونیستی مرزهای مشترک با ارمنستان را به محل مناقشه تبدیل کرده است.



نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مسائل قابل بحث نیست زیرا خط قرمز همسایگان است، ما با هر دو کشور مرز مشترک داریم. ارمنستان به هیچ وجه حاضر نیست مرزهای مشترک خود را از دست دهد، جمهوری اسلامی هم حاضر نیست این مرز مشترک خود را با دوست و همسایه قدیمی ارمنستان از دست دهد. به هر حال بحث مورد تاکید مقامات و مردم جمهوری اسلامی ایران این است که جمهوری آذربایجان نباید تحت تاثیر ترکیه و اسرائیل  قرار گیرد و وارد منازعه‌ای شود که به ضرر مردم مظلوم آذربایجان تمام شود.



حیدری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران این موضوع را با دقت رصد می‌کند، یادآور شد: سالهاست راه ارتباطی نخجوان از خاک ایران می‌گذرد، ما اجازه دادیم کامیون‌های آذری وارد خاک ایران شوند و این راه ارتباطی به خاطر حسن هم جواری با آذربایجان برقرار باشد، ارمنستان هم هیچ گاه هم در این موضوع دخالت نکرده است. لذا توصیه ما این است که جمهوری آذربایجان بدون تاثیرپذیری از رژیم صهیونیستی مرز طولانی با ارمنستان و جمهوری اسلامی را به عنوان مرزهای امن حفظ کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی به شدت نسبت به حضور رژیم صهیونیستی، بیگانگان و کشورهای فرامرزی در مرزهای خود حساسیت دارد، هیچ ضرورتی وجود ندارد که کشورهای دیگر در مرز بین ما و آذربایجان و ارمنستان مستقر شوند. مردم ایران اجازه نمی‌دهند که کوچکترین تعرضی به خاک ما صورت بگیرد یا اینکه شرایط ژئوپلیتیک ما تغییر کند. نیروهای ما نیز آماده دفاع از مرزهایمان هستند و اجازه تغییر در مرزها را نمی‌دهند./



پایان پیام



خبرنگار: فاطمه رضائی

  • کد خبر : 328538
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار