خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/18 - 11:15
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
طغیانی مطرح کرد:

کنترل بازار ارز نیازمند رویکرد عملیات بانک مرکزی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:قابل‌ پیش‌بینی بودن برخی متغیرها، بر فضای اقتصاد کشور بسیار موثر است و سرمایه‌گذاری و تولید را بهبود می‌بخشد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملتدرباره ضرورت ثبات نرخ ارز، گفت: قابل‌پیش‌بینی بودن برخی متغیرها، بر فضای اقتصاد کشور بسیار موثر است و سرمایه‌گذاری، تولید و... را بهبود می‌بخشد و حتی به بازار در بحث مصرف و تقاضا آرامش می‌دهد.



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود تاثیراتی که ثبات برخی متغیرها در اقتصاد دارد اما شرایط ما به گونه‌ای است که برخی شوک‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده و در اختیار ما نیست در واقع به جز جنگ‌های ارزی، برخی شوک‌ها مانند کرونا یا ریسک‌های سیاسی ایجاد می‌شود و بازار ما نیز بازاری است که به شدت نسبت به انتظارات حساس است و بسیاری از سرمایه‌ها -که نیاز یا ارتباطی با بازار ارز هم ندارند- به بازار ارز سرازیر می‌شوند زیرا افراد احساس می‌کنند که می‌توانند در این بازار منابع خود را بیمه و از کاهش ارزش احتمالی آینده آن جلوگیری کنند.



وی با بیان اینکه این سرازیر شدن سرمایه‌ها، بازار را متلاطم می‌کند و انتظاری که در برخی عوامل اقتصادی نسبت به آینده ایجاد می‌شود، اثر واقعی خود را امروز می‌گذارد، اضافه کرد: هدف قانون مالیات بر سوداگری کند کردن این روند است البته برخی از ورودهایی که به بازار ارز می‌شود، سوداگری نیست به طور مثال تولیدکننده‌ای که به مواد اولیه نیاز دارد، زمانی که می‌بیند انتظارش نسبت به آینده تغییر کرد، میزان خرید مواد اولیه را افزایش می‌دهد، نکته مهم این است که علاوه بر این افراد، بخشی از این ورودها نیز سوداگری است و افراد وارد بازار ارز می‌شوند که سود ببرد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید به سمت مدیریت انتظارات برویم و توقعات و انتظارات را مهار کنیم درباره راهکارهای تحقق این مهم، افزود: اطمینان بخشی به بازار وظیفه سیاست‌گذار ارزی است، سیاست‌گذار ارزی به ویژه بانک مرکزی باید با رفتار خود نشان دهد که بازار در کنترل است و می‌تواند بازار را حفظ کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 369572
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار