خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/22 - 09:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ایری:

کانال آشوراده با هدف احیای خلیج گرگان به زودی بازگشایی می شود

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای عملیات لایروبی کانال آشوراده، از اتمام عملیات و بازگشایی این کانال و احیای خلیج گرگان در روزهای آینده خبر داد.

عبدالجلال ایری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح آخرین وضعیت عملیات لایروبی خلیج گرگان گفت: طی سال‌های اخیر با عقب‌نشینی آب دریای خزر اثرات زیست محیطی بسیار عدیده‌ای ایجاد شد که منجر به تلفات بسیار زیاد پرندگان و قطع ارتباط دریایی بندر گز و بندر ترکمن با دریای خزر شده و مشکلات معیشتی شدیدی برای مردم از جمله صیادان و ساحل‌نشینان به وجود آورد.



نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این راستا مصوبه‌ای در ستاد ملی احیای تالاب‌ها برای نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله داشتیم که 15 راهکار برای این مهم پیشنهاد شد و  یکی از این راهکارها لایروبی کانال‌های سه‌گانه‌ی آشوراده، چپاقلی و خزینی بود که از بین این سه کانال شاهد لایروبی کانال آشوراده بودیم. در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان، دستور اجرای عملیات آن صادر شد و پس از گذشت حدود یک سال و نیم به مرحله نهایی رسید و خوشبختانه درروزهای آتی شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.



وی با اشاره به بازدید خود از محل عملیات لایروبی کانال آشوراده و افزایش 50 سانتی ارتفاع آب دریای خزر نسبت به خلیج گرگان عنوان کرد: با بازگشایی کانال آشوراده شاهد افزایش 50 سانتی‌متری آب خلیج گرگان و حضور آب در ساحل بنادر گز و ترکمن خواهیم بود که اتفاق خوبی به لحاظ زیست محیطی و گردشگری بوده و نویدبخش آینده‌ای بسیار خوب برای توسعه‌ی استان است.



سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه پروژه‌ی لایروبی کانال آشوراده و احیای خلیج گرگان جز پروژه‌های سطح ملی کشور و با هدف مقابله با عقب نشینی دریای خزر اجرایی شده است تاکید کرد: با توجه به ارزیابی و بررسی دانشمندان علوم و فنون دریایی در آینده دو رویداد برای آب دریای خزر محتمل است. ابتدا افزایش آب دریای خزر با گرم شدن زمین و ذوب یخ‌های قطب شمال و دیگری کاهش و عقب‌نشینی آب دریای خزر به دلیل احداث سدهای متعدد در ورودی رود والگا است. بنابر این باید برای وقوع هر کدام از این پیش بینی‌ها برنامه ریزی کرده و آماده باشیم که البته هم اکنون برنامه ریزی و جهت گیری به سوی پیش بینی کاهش آب دریای خزر است.



 این نماینده مردم در مجلس با ابراز امیدواری از افزایش آب خلیج گرگان با تکمیل پروژه لایروبی کانال آشوراده اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای آینده شاهد بازگشایی کانال آشوراده خواهیم بود؛ این کانال با عرض حدود 200 متر در نقاط مختلف و ارتفاع پنجاه سانتی متر، فشار آب زیادی از سمت دریای خزر به سمت بندر گز و بندر ترکمن و خلیج گرگان هدایت می‌شود که به دلیل حضور صیادان و گردشگران دستگاه‌های اجرایی متولی و پیمانکاری باید به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا شاهد بروز مشکلات برای مردم نباشیم.



نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس اضافه کرد: این میزان آب تا به سمت بندر گز و بندر ترکمن به صورت کامل برسد و ساحل بندر گز آبگیری شود حدود یک ماه الی چهل و پنج روز زمان می‌برد لذا از فردای افتتاح پروژه شاهد جریان آب بسیار تندی خواهیم بود که برای صیادی و گردشگران  مشکل‌زا می‌شود لذا درخواست دارم این افراد از تردد داخل این کانال تا زمان اتمام آبگیری خودداری کنند. امیداریم پس از آبگیری سواحل بنادر گز و ترکمن و احیای خلیج گرگان شاهد توسعه‌ی استان گلستان و رونق گردشگری در جزیره‌ی آشوراده باشیم.



سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: اگر بخواهیم این پروژه پروژه‌ای ماندگار باشد، در سفر دوم رئیس جمهور باید برای انتقال آب دریای خزر و انتقال حوزه‌ای از حوزه‌های مختلف به سمت خلیج گرگان و میانکاله برنامه‌ریزی کنیم. /



پایان پیام

  • کد خبر : 371392
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار