خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/10 - 10:22
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ایزدخواه مطرح کرد

پیش‌بینی اسقاط 500 هزار انواع خودرو در برنامه هفتم/صرفه‌جویی ارزی در تامین سوخت با فعال شدن صنعت اسقاط

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به وجود 13 میلیون خودرو فرسوده در کشور، گفت: در برنامه هفتم اسقاط 500 هزار دستگاه انواع خودرو از موتورسیکلت، کامیونت، کشنده و سواری سالانه پیش‌بینی شده است، اگر این اقدام محقق شود در سال جاری می‌توان 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در تامین سوخت داشت.

روح‌الله ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: هفته گذشته عملکرد وزارت صمت در حوزه اسقاط خودرو در صحن علنی مجلس با حضور وزیر صمت مورد بررسی قرار گرفت؛ در ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو اسقاط خودرو به وزارت صمت واگذار شد که پیش از این این اقدام با وزارت راه و شهرسازی بود که با تصمیم مجلس مبنی بر واگذاری اسقاط خودرو به وزارت صمت انسجام خوبی پیدا کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال 1402 حدود 72 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که نسبت به سال‌های قبل رکورد خوبی بود اما همچنان تجربه اسقاط خودرو در سال 96 یعنی اسقاط 350 هزار دستگاه تکرار نشد.

وی با اشاره به وجود 13 میلیون خودرو فرسوده در کشور ،اضافه کرد: در برنامه هفتم اسقاط 500 هزار دستگاه انواع خودرو از موتورسیکلت، کامیونت، کشنده و سواری سالانه پیش‌بینی شده است، اگر این اقدام محقق شود در سال جاری می‌توان 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در تامین سوخت داشت که رقم بسیار خوبی است و به مشکل ناترازی انرژی کمک بسیاری می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: در صورتی که صنعت اسقاط خودرو با حدود 220 مرکز، فعال شود، اشتغالزایی بسیاری خواهیم داشت، از سوی دیگر مواد اولیه موردنیاز صنعت فولاد تامین خواهد شد و  کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد.

ایزدخواه درپاسخ به اینکه در صورتی که 500 هزار دستگاه انواع خودرو در سال اسقاط شود آیا تولیدکنندگان توان جایگزینی این تعداد را دارد؟ تصریح کرد: در صورتی که تولید نیز نتواند این تعداد را جبران کند، می‌توان از ظرفیت واردات برای این موضوع استفاده کرد، دست دولت بسته نیست./

پایان پیام

  • کد خبر : 380081
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار