خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/27 - 12:02
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اعظمی مطرح کرد:

واگذاری بازار پیاز عراق به رقبا با اعمال تعرفه صادرات

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کشور عراق پس از اعمال تعرفه صادرات برای پیاز ایرانی و افزایش هزینه آن به منظور تامین نیاز خود به سمت کشورهایی مانند اردن، مصر، سوریه و ترکیه رفتند.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اعمال تعرفه صادرات برای محصول گوجه فرنگی و پیاز، گفت: اعمال افزایش تعرفه صادراتی تنها برای گوجه فرنگی اعمال نشده و این تصمیم برای صادرات پیاز نیز اتخاذ شده است. در طول تابستان در برخی از استان‌ها به واسطه این تصمیم و کاهش قیمت پیاز بسیاری از کشاورزان محصول خود را شخم و یا به خوراک دام تبدیل کردند درحالی که می‌توانستند برخی شرکت‌ها را به عنوان مجری تعیین و محصول کشاورزان را خریداری و در فصل سرما به بازار عرضه کنند.



نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط موجود که همواره در سه ماهه آبان، آذر و دی ماه قیمت پیاز افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی در زمان افزایش قیمت محصول برای آن تعرفه اعمال و صادرات را متوقف می‌کند اما در فصل تابستان و کاهش قیمت‌ها حمایتی از کشاورزان صورت می‌گیرد. در زمینه گوجه فرنگی نیز اتفاقات مشابهی رخ داد و در فصل بهار که قیمت پایین بود کسی صدای کشاورزان را نشنید.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت گوجه به 40 هزار تومان و پیاز در انبار به 35 هزار تومان برای صادرات آن تعرفه سنگین اعمال شد و این تصمیم منجر به کاهش شدید قیمت پیاز شد، عنوان کرد: کشور عراق پس از اعمال تعرفه صادرات برای پیاز ایرانی و افزایش هزینه آن به منظور تامین نیاز خود به سمت کشورهایی مانند اردن، مصر، سوریه و ترکیه رفتند.



وی با بیان اینکه عملا با افزایش تعرفه صادرات مشتریان و بازار هدف خود را از دست دادیم و با رشد میزان تولید در فصول دیگر سال بازاری برای صادرات نداریم و این زیان نیز مجددا باید توسط کشاورزان تحمل شود، گفت: دولت مصوبه در زمینه ممنوعیت اعمال تعرفه صادرات گوجه فرنگی صادراتی را اجرا کرده تا گلخانه داران باتوجه به هزینه بالای تولید ورشکسته نشوند.



اعظمی عنوان کرد: کشورهای اروپایی در فصل پاییز و زمستان با کاهش تولید محصول مواجه می‌شوند و اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم باتوجه به تنوع اقلیمی که داریم می‌توانیم گوجه مورد نیاز اروپا و اوراسیا را تامین کنیم اما واقعیت این است که وزارت جهاد کشاورزی برای این موضوع برنامه مدونی ندارد و درعمل چیزی مشاهده نمی‌کنیم.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشاورزان در مقاطعی از سال که قیمت محصول پایین است به حال خود رها می‌شوند و زمانی که قیمت ها افزایش پیدا می‌کند با اعمال تعرفه و ممنوعیت صادرات زیان می‌کنند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 373180
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار