خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/25 - 13:56
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
علیزاده:

هیچ زمینی از منابع طبیعی به کشاورزی اختصاص داده نشده است

علی‌اکبر علیزاده با اشاره به اظهارنظر برخی مسئولان دولتی درباره تبدیل اراضی منابع طبیعی و حفاظت شده به زمین‌های کشاورزی، ضمن رد این موضوع، عنوان کرد: حداقل در هشت سال اخیر که بنده اطلاع دارم، هیچ زمینی از منابع طبیعی به کشاورزی اختصاص داده نشده است.

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اظهارنظر برخی مسئولان دولتی درباره تبدیل اراضی منابع طبیعی و حفاظت شده به زمین‌های کشاورزی، عنوان کرد: در سال‌های اخیر، حداقل در این چهار سالی که بنده نماینده هستم و سه، چهار سال پیش از آن که خبر دارم، هیچ زمینی از منابع طبیعی به کشاورزی اختصاص داده نشده است.



وی ادامه داد: یعنی زمین‌های کشاورزی -به لحاظ مساحت- همان چیزی است که از قبل بوده و اراضی منابع طبیعی هم همان چیزی است که از قبل تعریف و تعیین شده است.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس با اشاره به انتقاد رئیس سازمان محیط زیست کشور از اختصاص تنها 11 درصد مساحت کشور به مناطق حفاظت شده محیط‌زیست در مقابل میانگین 25 درصدی مساحت کشورها در دنیا به پهنه حفاظتی، گفت: منطقه حفاظت شده منطقه ویژه‌ای است و ما شورای عالی محیط زیست و شورای آب را در همین حوزه داریم. بهتر است مسئولان دولتی پیش از بیان مطالبی در این خصوص و رسانه‌ای کردن آن، مطالب را در آن دو شورای عالی مطرح و به صورت لایحه تصویب کنند؛ یا با ارتباطی که با کمیسیون‌های مجلس برقرار می‌کنند، در قالب یک طرح آن را مطرح کنند.



علیزاده با اظهار تعجب از بیان این مطالب از زبان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، عنوان کرد: اگر واقعاً مساحت مناطق حفاظت‌شده کشور کم است، رئیس سازمان محیط زیست لایحه افزایش سطح این اراضی را به خانه ملت ارائه کند، مجلس هم حتماً طرفدار محیط زیست است و همراهی خواهد کرد؛ چراکه تا آنجا که ما اطلاع داریم هیچ زمین جدیدی به بخش کشاورزی داده نشده است.



بهینه‌کردن سیستم‌های کشاورزی کشور نیازمند لایحه دولت و افزایش بودجه آبیاری‌های نوین است



این نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین با اشاره به انتقاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تخصیص بی‌رویه اراضی برای کشاورزی در عین راندمان پایین کشاورزی کشور، انتظار وی از سازمان نظام مهندسی و کشاورزی کشور برای افزایش میزان تولید در واحد سطح براساس علم و فناوری روز دنیا، به جای افزایش سطح زیرکشت را معقول خواند و گفت: بحث بهینه‌کردن سیستم‌های کشاورزی کشور نه‌ تنها در مجلس یازدهم، بلکه از مجلس‌های قبل‌تر مورد توجه بوده و طرح شده و عملکرد مجلس در این موضوع قابل تحصیل است؛ بنابراین اگر دغدغه این موضوع در دولت هست و از آنجا که لایحه برنامه بودجه را ابتدا دولت به مجلس ارائه می‌دهد؛ مسئولان امر باید میزان و نوع کاری که در این زمینه باید انجام شود را در بودجه پیش‌بینی کنند.



علیزاده با اشاره به محدودیت نمایندگان مجلس در اضافه و ارائه طرح جدید در لایحه بودجه، گفت: مجلس خیلی نمی‌تواند بودجه را تغییر دهد و اگر بار مالی ایجاد کند، شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد، بنابراین در بحث بهینه‌کردن سیستم‌های کشاورزی هم باید ابتدا ساختار و شکل اصلی آن در لایحه دولت حل شود؛ بنابراین اگر واقعاً این دغدغه در دولت وجود دارد که این مسئله زودتر انجام شود، در کمیسیون‌های مربوطه در خود دولت طرح را شروع و کمک کنند میزان بودجه آبیاری‌های نوین را افزایش دهند.



عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در قدیم صددرصد هزینه این موارد را دولت پرداخت می‌کرد، اما متاسفانه آرام آرام سهم کشاورز 10، 20، 30، 40 درصد شد. طبق لایحه بودجه امسال هم تقریباً 70 درصد هزینه آن بر دوش کشاورز است و تنها 30 درصد آن را باید دولت بپردازد، یعنی تقریباً رویه برعکس شده است. بنابراین اگر مسئولان دولتی واقعاً دنبال حل این مسئله هستند، ابتدا این موارد را رفع کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 374675
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار