خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/17 - 15:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
یوسفی مطرح کرد؛

هشدار درباره کم شدن سرانه مصرف مرغ خانوار/دولت به تعهدات خود در زمینه کالابرگ به موقع عمل نکرد

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس مخالف حذف ارز 4200 هزار تومانی بدون توزیع کالابرگ الکترونیکی بود، گفت: اگرچه اکثریت نمایندگان مخالف توزیع ارز  4200 به روش قبل بودند اما در عین حال با حذف یک شبه آن نیز مخالفت کردند چراکه با ایجاد مشکل برای تولید و افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان، سفره مردم را کوچک‌تر می‌کرد.

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به کم شدن سرانه مصرف مرغ هر خانوار به میزان 6 کیلو در ماه براساس اخبار منتشر شده، گفت: اگرچه بخشی از نمایندگان مخالف توزیع ارز  4200 به روش قبل بودند اما در عین حال با حذف یک شبه آن نیز مخالفت کردند چراکه با ایجاد مشکل برای تولید و افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان، سفره مردم را کوچک‌تر می‌کرد، اما متاسفانه دولت در این کار عجله کرده و به نظرات و تئوری‌پردازی‌های برخی افراد در بدنه خود و خارج از دولت اکتفا کرد و به نظرات کارشناسی نمایندگان توجهی نشد.



نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مضاعف شدن هزینه تولید آن هم به یکباره به راحتی قابل جبران نیست، افزود: به همین دلیل مرغداران و دامداران و پروش‌دهندگان آبزیان حتی برای تامین نهاده مورد نیاز خود دچار مشکل شدند و این مسئله ضمن کاهش جوجه‌ریزی، قیمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.  



وی ادامه داد: نتیجه این تصمیمات خلق‌الساعه دولت، گران شدن اقلام اساسی مردم و ایجاد مشکلات اساسی برای تولیدکنندگان بود در حالی که مجلس با صراحت تاکید کرد؛ تا زمانی که زیرساخت‌های حذف ارز ترجیحی ایجاد نشود نباید این حذف صورت بگیرد.



یوسفی مطرح کرد: همچنین مجلس تاکید کرد؛ حذف ارز ترجیحی باید همراه با توزیع کالابرگ الکترونیکی باشد و اگر زیرساخت توزیع این کارت ایجاد نشده بود باید تا زمان ایجاد این زیرساخت برای اجرای طرح حذف ارز ترجیحی تامل می کرد.



این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: در متن قانون بودجه سال 1401 به صراحت آمده بود که قیمت کالاهای اساسی خانوار مانند مرغ و گوشت به قیمت شهریور سال 1400 باقی بماند بنابراین اگر کالابرگ الکترونیکی توزیع شده بود ضمن تامین سبد کالای خانوار به حداقل مورد نیاز، منجر به رونق تولید شده و فروش قطعی برای فروشنده امکان‌پذیر می‌شد اما متاسفانه به یارانه نقدی اکتفاء شد در حالی یارانه نقدی خود تورم‌زا است و به مرور زمان ارزش آن کاهش پیدا می‌کند.



وی با بیان مثالی افزود: یارانه 45 هزار تومانی در اواخر دهه 80 ، مبلغ قابل ملاحظه‌ای بود اما به مرور به دلیل رشد تورم این پول بی‌ارزش شد، بنابراین یارانه نقدی کنونی نیز به دلیل رشد تورم به مرور زمان بی‌ارزش خواهد شد هرچند در حال حاضر هم نمی‌تواند هزینه خانوار را جبران کند اما اگر برای خانوار یک سبد کالا براساس کارت کالابرگ الکترونیکی در نظر گرفته شود حتی با رشد قیمت‌ها هزینه‌ای بر خانوار تحمیل نخواهد شد.



به گفته یوسفی آنچه مجلس در این زمینه به آن رای داد با آنچه دولت اجرایی کرد متفاوت بود، با توجه به وجود توانمندی جوانان در حوزه ساخت اپلیکیشن‌ها و طراح‌های الکترونیکی، ایجاد کارت الکترونیکی مدیریت شده امکان‌پذیر است و بنده معتقدم متخصصان داخلی کارهای سخت‌تر از این را هم انجام داده‌اند، بنابراین دولت صرفا باید به آن‌ها اعتماد کرده و اقدامات لازم را انجام دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 362924
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار