خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/13 - 14:41
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
شهرکی:

ممانعت مافیای خودرو از اجرای قانون واردات/مصرف بنزین خودرهای خارجی 5 لیتر و خودروهای ایرانی 10 لیتر!

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مافیای خودرو مانع از ورود خودرو به تعداد قابل‌ملاحظه به کشور شد، گفت: اگر خودروسازهای داخلی پس از 40 سال توان تولید خودروی استاندارد را ندارند، باید بالاخره فکری برای آن‌ها کرد چراکه بیت‌المال در این حوزه به طرز چشمگیری در حال هدررفتن است.

غلامعلی شهرکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت توجه ویژه به مسئله ناترازی انرژی در مجلس دوازدهم، گفت: از آنجا که مشکل چندانی در حوزه قوانین مرتبط با انرژی نداریم و قوانین بسیار خوبی در مجلس یازدهم برای این مهم تصویب شده است باید در ادامه مسئله نظارت را جدی گرفت.

نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید وسایل نقلیه سبب افزایش مصرف انرژی شده است، افزود: در حالی نزدیک به 120 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود و مصرف روزانه خودروها بین 10 تا 12 لیتر است که با نگاه به استانداردهای جهانی متوجه می‌شویم، حتی قدیمی‌ترین خودروهای کشورهای پیشرفته در بدترین حالت بین 5 تا 7 لیتر بنزین مصرف می‌کنند، بنابراین خودروهای ما بیشتر از استاندارد جهانی مصرف داشته به همین دلیل ناچار به واردات سوخت هستیم.

وی ادامه داد: اگر خودروسازهای داخلی پس از 40 سال توان تولید خودروی استاندارد را ندارند، باید بالاخره فکری برای آن‌ها کرد چراکه بیت‌المال در این حوزه به طرز چشمگیری در حال هدررفتن است.  

این نماینده مجلس به ضرورت گازسوز کردن خودروها تاکید کرد و گفت: افزایش ایستگاه‌های گاز مایع و در ادامه ارائه تسهیلات مناسب به مردم به ویژه در مناطق مرزی به دلیل قاچاق سوخت برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود ازجمله نکاتی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد.

شهرکی اضافه کرد: همچنین از آنجا که قوانین خوبی در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مجلس یازدهم تصویب شده است باید بر اجرای این قوانین نظارت بیشتری کنیم، ضمن آنکه باید با بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه انتخابیه خود برای رونق انرژی‌های خورشیدی در این منطقه، مطرح کرد: منطقه‌ای به نام میل نادر در سیستان و بلوچستان پتانسیل نصب 1600 توربین‌های بادی، معادل تولید 3 گیگاوات انرژی برقی را دارد که 3 برابر نیروگاه هسته‌ای بوشهر است.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق قانون اگر صنایع 5 تا 10 درصد برق مورد نیازشان را خود تولید کنند از دولت تسهیلاتی دریافت خواهند کرد، لذا علاوه‌بر قوانین مناسب ظرفیت‌های بسیار دیگری در کشور وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند مشکل ناترازی را حل کرد، همچنین اگرچه مجلس یازدهم قانون واردات خودروهای برقی را تصویب کرد اما مافیای خودرو مانع از ورود این خودروها به تعداد قابل ملاحظه به کشور شدند./

پایان پیام  

 

 

 

 

 

 

 

  • کد خبر : 380254
مریم احمدی
خبرنگار

مریم احمدی

آخرین اخبار