خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/20 - 18:22
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : اقتصادی
پنل نقش‌آفرینی شرکت‌های بزرگ در توسعه زیست بوم دانش‌بنیان با حضور وزیر صمت برگزار شد:

ضرورت توسعه صادرات، تأمین مالی، رفع تعهد ارزی و تسهیل گری برای توسعه فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان

در پنل نقش‌آفرینی شرکت‌های بزرگ در توسعه زیست بوم دانش‌بنیان بر ضرورت توسعه صادرات، تامین مالی، رفع تعهد ارزی، تسهیل گری در موضوعاتی مانند بیمه و مالیات، دسترسی به منابع مالی جهت گسترش فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، پنل تخصصی نقش‌آفرینی شرکت‌های بزرگ در توسعه زیست بوم دانش‌بنیان، با حضور مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن، اسفندیار اختیاری کسنویه یزد عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عباس علی آبادی وزیر صنعت و معدن و تجارت، سرپرست حوزه مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان برگزار شد.



مصطفی طاهری در این نشست گفت: درباره موضوع جلسه که چرا شرکت‌های بزرگ اقدامات R and D انجام نمی‌دهند یا چرا از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده نمی‌شود باید به بیان چند نکته پرداخت؛ در این زمینه دو مسیر وجود دارد؛ اختیاری و اجباری.



نماینده مردم زنجان و طارم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در قانون جهش تولید دانش بنیان تلاش کردیم مسیر اختیار را تسهیل کنیم، ادامه داد: علاوه بر این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن نیز به صورت ویژه برای شرکت‌های بزرگ طرح دیگری نیز تدوین شده که به قانون دانش بنیان الحاق می‌شود و در مسیر تصویب است.











مصطفی طاهری


وی با اشاره به شرایط فعلی موجود، اضافه کرد: امروز جزو 10 کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان هستیم و اگر محصولاتی مانند آلومینیوم، مس، روی، سرب و... نبود، مشکلات جدی داشتیم در واقع با توجه به ارزآوری این محصولات می‌توان گفت که با این کالاها کشور را اداره می‌کنیم بنابراین علیرغم اینکه توسعه کالاهای پایه‌ای را یک افتخار و یک ظرفیت بزرگ می‌دانیم اما همین نقطه قوت، نقطه ضعف جدی نیز برای ما است زیرا سرمایه‌گذارهای حقیقی و حقوقی عموما دنبال مجوزهای منبع‌محور و انرژی‌بر هستند چراکه در این فضا رانت و سود بیشتر است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این شرایط موجب شده که تکمیل زنجیره اتفاق نیافتد و شرکت‌های بزرگ انگیزه ای برای به سمت دانش بنیان رفتن نداشته باشند به طور مثال زمانیکه در حوزه معدن و صنایع معدنی حدود 120 همت یارانه گازوئیل می‌دهیم و در مقابل 40 همت حقوق دولتی دریافت می‌کنیم، این شرکت‌ها دلیلی برای توسعه ندارد بنابراین باید کنار تشویق‌ها، به تدریج شرایطی را برای رفع این موضوع فراهم کنیم که ما در کمیسیون صنایع و معادن پیگیری می‌کنیم تا تکمیل زنجیره‌ها محقق شود.



طاهری با بیان اینکه بحث مردمی‌سازی در روزهای اخیر خیلی مطرح می‌شود، اضافه کرد: رویکردی که طی سال‌های گذشته در مردمی سازی رخ داده، رویکردی ناقص یا اشتباه بوده است؛ به طور مثال شرکت‌های بزرگ را به اسم سهام عدالت واگذار کردند این در حالی است که امروز مشکل‌دارترین شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که به اسم سهام عدالت به شرکت‌های بی‌صاحب و بدون انگیزه برای توسعه تبدیل شده‌اند.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بدهی دولت به شرکت‌های بزرگ را از دیگر موضوعاتی دانست که باید به درستی پیگیری شود، گفت: باید این بدهی‌ها را به عنوان هزینه‌های اجتناب ناپذیر در یک بازه زمانی پرداخت کنیم.



رضا اسدی‌فرد سرپرست حوزه مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در تشریح چگونگی استفاده از ظرفیت ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان، گفت: بند (ب) ماده 11 درباه R and D و بند (ت) آن درباره سرمایه گذاری است. کارهای تحقیق و توسعه باید به صورت پروژه ارائه شود به این معنا که زمان، هزینه، خروجی و.. آن مشخص باشد؛ ما سالانه دو بار فراخوان می‌‍دهیم که فراخوان نخست امسال انجام شده و رد یا تائید پروژه‌های آن تا انتهای شهریور ماه مشخص می‌شود.



اسدی فرد با بیان اینکه دومین فراخوان از مهر ماه شروع می‌شود، ادامه داد: فرآیند دو مرحله ای است؛ در مرحله اول کلیت پروژه تصویب می شود و شما پروژه را انجام می دهید و در انتهای سال تیمی از طرف ما پیشرفت کار را بررسی و هزینه را تائید می‌کند که هزینه تائید شده در ابتدای سال 1403 به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود تا از مالیات سال 1402 شرکت کاسته شود، که در بحث تحقیق و توسعه محدودیتی از نظر کوچک یا بزرگ، دولتی یا غیر دولتی بودن شرکت وجود ندارد.



وی ادامه داد: اعتبار مالیاتی مربوط به سرمایه‌گذاری یک محدودیت دارد، شرکت‌ها باید بورسی باشند یا سرمایه ثبتی آن ها یک سی ام صندوق نوآوری باشد.



اسدی فرد با بیان اینکه پیش از این برای شرایطی که بخش خصوصی و دولتی وارد رقابت با یکدیگر می‌شوند پیش بینی صورت نشده بود، گفت: در این قانون پیش‌بینی‌های لازم برای این شرایط صورت گرفته است.



وی با اشاره به اینکه برای تصویب و بررسی قانون جهش تولید دانش بنیان حدود 2 سال وقت گذاشته شد، گفت: جزو قوانینی بود که اکثر مواد آن با رای بالای 70 درصد تصویب می شد.



اسدی فرد یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش بنیان را تامین مالی دانست و گفت: در ساختار برخی از این شرکت‌ها به این مسئله توجه مناسبی نشده است، همچنین به دلیل اینکه بانک‌ها در ارئه تسهیلات به دارایی فیزیکی شرکت‌ها توجه می‌کنند شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه با مشکلاتی روبه رو می شوند.











برگزاری پنل های تخصصی همزمان با رویداد نظاره جهش تولید دانش بنیان


 



اختیاری: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان یک الزام است



در این نشست اسفندیار اختیاری با بیان اینکه از ظرفیت ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده کنیم و موضوع اعتبارات مالیاتی را از دست ندهید، گفت: همانگونه که قانون قبلی حوزه دانش بنیان در قانون جهش تولید دانش بنیان به روز شد، قانون فعلی نیز سال های آینده باید با توجه به تکنولوژی روز، به روز شود، اما در این مسیر مسلماً موضوعاتی مانند اعتبار مالیاتی حفظ می شود و نباید حذف شود.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم ادامه داد: اکنون باید به سمت اقتصاد دانش بنیان رویم و این موضوع یک اجبار است و حتی یک انتخاب نیست.



دغدغه فعالان حوزه دانش بنیان؛ از تامین مالی تا تقویت صادارت 



براساس این گزارش فعالان و نمایندگان شرکت های دانش بنیان به موضوعاتی مانند ضرورت تقویت زنجیره ارزش، توسعه صادرات، تامین مالی، رفع تعهد ارزی، صنعتی سازی ساخت مسکن، تسهیل گری در موضوعاتی مانند بیمه و مالیات، دسترسی به منابع مالی جهت گسترش فعالیت ها، تک نرخی شدن ارز، تامین تسهیلات سهل الوصول، کاهش تعرفه صادرات ایجاد بستر مناسب برای توسعه صادرات و... اشاره کردند.











عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت


 



علی‌آبادی: ضرورت تامین مالی پروژه های دانش بنیان



همچنین در این جلسه عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حضور خود در مپنا گفت: زمانی که فعالیت در مپنا را آغاز کردم با مشکلاتی مانند لایسنس روبرو شدم که تمام توان خود را برای رفع این مشکل به کار گرفتم.



وی خطاب به فعالان حوزه دانش بنیان حاضر در این نشست گفت: هفته آینده جلسه ای با حضور فعالان شرکت های دانش بنیان در وزارت صمت برگزار می کنیم و استراتژی های وزارت صمت از جمله حمایت از نوآوری، توجه به انقلاب صنعتی نسل چهارم و... را مورد بررسی قرار می دهیم.



این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به ضرورت تامین مالی پروژه های دانش بنیان به تاثیر عدم توزیع عادلانه یارانه ها اشاره کرد و گفت: این موضوع موجب سرخوردگی اقتصادی و مهاجرت نیروهای نخبه می شود، برای رفع بسیاری از مشکلات باید به سمت ارز تک نرخی رفت.



علی آبادی تصریح کرد: شرکت های بزرگ تحمل و توان ریسک را دارند، شرکت های کوچک نیز می توانند با یکدیگر کنسرسیوم تشکیل دهند. همواره گفته ام که باید در سراسر کشور شهرک های صنعتی تاسیس کنیم که شرکت های دانش بنیان برای استقرار در این شهرک ها در اولویت هستند صندوق حمایت از صنایع کوچک را مکلف کردیم که با شما همکاری کند.



وی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان باید به سراغ حل مسائل و مشکلات موجود در کشور روند، گفت: در حال حاضر کشور نیازمند آب است، بنابراین شرکت های دانش بنیان باید به سراغ رفع مسائلی مانند این موضوع روند. تمام شرکت های بزرگ ما آماده هستند که دانش بنیان ها را به خود ملحق و از آنها حمایت کنند من نیز به همه آنها ابلاغ می‌کنم تا این کار انجام شود.



وی با بیان اینکه طرفدار ارز تک نرخی هستم، با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری، گفت: چرا باید شرایطی ایجاد شود که تولیدکننده بگوید با این شرایط زیان می کنم بنابراین تولید نمی‌کنم در صورت ایجاد چنین فضایی به دلیل عدم عرصه و تقاضا، قیمت بالا می‌رود؛ کارخانه خودرو را با قیمت 166 میلیون تومان تحویل می‌دهد بنابراین  چرا باید قیمت آن در بازار 360 میلیون شود؟ آیا این وضعیت به دلیل این نیست که تولیدکننده مطرح می‌کند، تولید صرفه ندارد زیرا قیمت تمام شده 220 تومان است./



پایان پیام

  • کد خبر : 367894
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار