خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/13 - 13:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
پاسخ به 40 سوال از عملکرد مجلس شورای اسلامی

سوال بیست‌وچهارم: آیا مالیات بر سوداگری به دنبال اخذ مالیات از مردم بابت تورم است؟

به شما حق می‌دهیم که تصور کنید مجلس هیچ اقدامی برای زندگی شما و دیگر مردم نکرده است. به شما حق می‌دهیم که بگویید اثرات قوانین مجلس کجای زندگی ماست. در پاسخ به این ۴۰ سوال بنا نداریم بگوییم ما خیلی عالی بودیم و همه کار کردیم؛ اما تلاش می‌کنیم به مهم‌ترین، پرتکرارترین و صریح‌ترین پرسش‌هایی که دربارۀ مجلس یازدهم مطرح می‌شود، خیلی صریح پاسخ دهیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی به عنوان یکی از آرزوهای قدیمی ‌‌برای مبارزه با سوداگری در بازار سکه و ارز به تصویب مجلس یازدهم رسید. طرحی که حداقل بیش از 14 سال در کشور مطرح بود و به دلیل تعارض منافعی که دارد، تعیین‌تکلیف نشده بود.



حتی در یک دوره از مجالس گذشته، با درخواست وزیر راه و شهرسازی وقت، نمایندگان آن را از دستور کار خارج کرده بودند! موضوعی که نشان‌دهندۀ اهمیت ‌این مقوله و به خطر افتادن منافع دلالان و سوداگران است.











مجله سوال بیست و چهار


 



مجلس یازدهم البته در راستای وعدۀ خود به مردم برای تحول در قوانین اقتصادی و مبارزه با فساد، با وجود همۀ موانع پای ‌این طرح ‌ایستاد و آن را در مجلس تصویب کرد و اکنون در حال بررسی در هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و البته زمزمه‌هایی شنیده ‌می‌شود که ‌این قانون مهم نیز ممکن است با سنگ‌اندازی در مجمع مواجه شود.



با‌ این‌حال، مجلس دست از پیگیری ‌این موضوع برنمی‌دارد. مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی همانند سایر کشورهای پیشرفته، در ‌ایران عزیز ما نیز به یک قانون مستحکم تبدیل شده و جلوی‌ ایجاد تلاطم‌های سهمگین در بازارهای چهارگانه توسط دلالان گرفته شود.‌ این قانون بر زندگی 99 درصد مردم هیچ اثری ندارد و فقط و فقط منافع بسیاری از دلالان و سوداگرانی را که بدون هیچ فعالیت اقتصادی مولد، درآمدهای نجومی ‌کسب می‌کنند، به خطر می‌اندازد.



اجرایی شدن ‌این قانون می‌تواند کمک مؤثری برای کنترل سوداگری و دلالی در بازارهای دلار و سکه و مسکن باشد و فعالیت‌های اقتصادی مولد را جذاب‌تر کند. 



می توانید پاسخ به 39 سوال دیگر را اینجا بخوانید./



پایان پیام

  • کد خبر : 372490
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار