خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/25 - 11:07
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
فرخی میکال:

ستاد ملی ترانزیت موجب بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشور می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، گفـت:مجلس با هدف افزایش کارآمدی دستگاه‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها و نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت ترانزیت و بهره مندی از ظرفیت‌های جغرافیایی کشورمان با تشکیل ستاد ملی ترانزیت موافقت کرد.

رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه مجلس در حوزه ترانزیت کالا، گفـت: ایران در موقعیت ژئوپلوتیکی بسیار خاصی قرار گرفته که امن ترین و به صرفه‌ترین مسیر برای تبادل کالا کشورهای شرقی و جنوب آسیا به اروپا و نیز همسایگان شمالی کشورمان به کشورهای حوزه خلیج فارس و اتصال آنها به آبهای آزاد جنوب است.



این نماینده مردم در مجلس با اشاره اینکه ظرفیت‌های کشورمان در حوزه ترانزیت کالا مغفول مانده است، عنوان کرد: مجلس یازدهم از ابتدای تشکیل، اهتمام ویژه‌ای به تکمیل کریدورهای اصلی و توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی داشت در همین راستا نیز در برنامه هفتم توسعه احکام بسیار خوبی برای این امر مهم تصویب کرد.



نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل ادامه داد: ترانزیت هم شامل مسیرهای جاده‌ای و هم خطوط ریلی می‌شود لذا برای توسعه زیرساخت ها باید به هر دو بعد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. ضمن اینکه این حوزه دستگاه‌های مختلفی را درگیر می‌کند و ابعاد مختلفی در حوزه اقتصادی، امنیتی و حتی نظامی دارد، لذا افزایش کارآمدی دستگاه‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها و نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت ترانزیت نیازمند هماهنگی در سطوح عالی بود به همین منظور نمایندگان با تشکیل "ستاد ملی ترازیت" با ریاست رئیس جمهور موافقت کردند.



عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه ترانزیت در کشورمان وضعیتی نامناسبی داشته و هم اکنون حدود 11 میلیون تن در سال است تاکید کرد: در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن، پیش بینی افزایش حجم ترانزیت کالا به 50 میلیون تن شده بود که البته کمی غیر واقعی به نظر می‌رسد چرا که چشم انداز برنامه ششم توسعه نیز در این حوزه به صورت کامل محقق نشد و خلاءهای بسیار زیادی احساس می‌شد، لذا باید ارقام معقول‌تر و دست یافتنی تری لحاظ شود در همین راستا نیز ماده مربوطه به کمیسیون تلفیق جهت بررسی و اصلاح ارسال شد.



نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف کمی در حوزه ترانزیت کالا تمامی ارکان دولت باید اهتمام لازم را داشته باشند تا با تکمیل کریدورهای اصلی و بهره‌گیری از بازار کشورهای همسایه با دیپلماسی فعال اقتصادی، سهم ترانزیت کشورمان که هم اکنون در حال تصاحب توسط کشورهای همسایه است را پس گرفته و ارتقا دهیم چرا که با افزایش ارزآوری تاثیر بسیار پر رنگی بر اقتصاد کشور خواهد داشت./



 



پایان پیام

  • کد خبر : 370019
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار