خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/29 - 13:45
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ایری مطرح کرد:

سامانه برآورد قیمت مسکن سدی در برابر قیمت سازی کاذب / نیمی از مردم تهران مستاجرند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: با راه اندازی سامانه برآورد قیمت منطقه خانه ها، دست دلالان برای قیمت سازی و افزایش قیمت خانه کوتاه می‌کند.

عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انتشار آماری در خصوص مستاجر بودن نیمی از مردم پایتخت گفـت: طبق گفته یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی بیش از نیمی از مردم تهران و به صورت متوسط حدود 30 درصد مردم کشور، مستاجر هستند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: تعداد بالای مستاجر در پایتخت و افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در این منطقه موجب شده، بیش از 60 درصد سبد درآمدی خانواده ها صرف هزینه های مرتبط با مسکن باشد. این امر سبب تاثیر پذیری تلاطم‌ها بیش از هر زمان دیگری بر سفره مردم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به شدت مستاجران را گلایه مند کرده تاثیرگذاری شاخص های غیر اقتصادی بر بازار مسکن است؛ به عنوان مثال فعالان عرصه مسکن با اقدامات غیرقانونی و مخرب به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند و در برهه ای که بنگاه‌های معاملات ملکی و سکوهای خرید و فروش تنها مرجع قیمت‌گذاری مسکن هستند، مدیریت بازار تا حدی دشوار می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: برخی از فعالان بازار مسکن با درج آگهی های غیر واقعی در سکوهای خرید و فروش اقدام به قیمت سازی و قیمت گذاری کاذب می‌کنند. که برای این مهم در قانون ساماندهی زمین مسکن و اجاره بها پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: طبق قانون؛ وزارت راه مکلف شده سامانه برآورد قیمت منطقه‌ای زمین و مسکن را راه اندازی کند در این صورت، مردم به راحتی می‌توانند قیمت ها را به قیمت درج شده در سامانه دولتی مقایسه کرده و سپس اقدام به خرید، فروش و یا رهن و اجاره کنند. ضمن اینکه با افزایش نظارت بر سکو‌ها و الزام به درج کد رهگیری مالکان توسط آگهی دهندگان از انتشار آگهی‌های کاذب جلوگیری کرده و این راهی موثر بر کاهش قیمت‌سازی دلالان در سکوهای خرید و فروش است./
پایان پیام

  • کد خبر : 378599
کلمات کلیدی
مهدی سعدی آرانی
خبرنگار

مهدی سعدی آرانی

آخرین اخبار