خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/03 - 17:38
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اظهارات رئیس سازمان برنامه:

دولت تقصیر ناترازی درآمدی خود را به گردن مجلس نیاندازد/بیش‌برآوردی برای قیمت نفت در بودجه صورت نگرفته است/اگر درآمدهای نفتی دولت محقق نشده چرا خواستار هزینه کرد مازاد فروش نفت در محل تبصره14 بود؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بودجه سال جاری رقم فروش نفت، گاز و میعانات گازی بیش از 600 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد و به هیچ عنوان رقم 85 دلار برای فروش هر بشکه نفت توسط نمایندگان در نظر گرفته نشده است و حتی اشاره‌ای نکردیم که دولت باید چند میلیون بشکه نفت به فروش برساند، بنابراین در نهایت همان پیشنهاد خود دولت مبنی بر فروش بیش از 600 هزار میلیارد تومان برای فروش نفت، گاز و میعانات گازی به تصویب نمایندگان رسید. از سویی دیگر اگر درآمدهای نفتی دولت محقق نشده چرا خواستار هزینه کرد مازاد فروش نفت در محل تبصره14 است؟ موضوعی که برای تحقق آن متممی را به مجلس ارائه کرد اما نمایندگان با آن مخالفت کردند.

خبرگزاری خانه ملت- گروه اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی مدعی شده است بیش‌برآوردی قانون بودجه سبب ناترازی شده است، چراکه در جریان بررسی درآمدهای نفتی در کمیسیونهای مجلس قیمت نفت را ۸۵ دلار و میزان صادرات نیز بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی کرده‌اند، بنابراین عدم تحقق و ناترازی به علت بیش‌برآوردی درآمدهای نفتی است که هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره این ادعای داوود منظور مبنی بر بیش‌برآوردی قیمت نفت در قانون بودجه سال 1402 توسط مجلس که منجر به ناترازی درآمدی آن‌ها شده است، گفت: در بودجه سال جاری رقم فروش نفت، گاز و میعانات گازی بیش از 600 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد و به هیچ عنوان رقم 85 دلار برای فروش هر بشکه نفت توسط نمایندگان در نظر گرفته نشده است و حتی اشاره‌ای نکردیم که دولت باید چند میلیون بشکه نفت به فروش برساند، بنابراین در نهایت همان پیشنهاد خود دولت مبنی بر فروش بیش از 600 هزار میلیارد تومان برای فروش نفت، گاز و میعانات گازی به تصویب نمایندگان رسید.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه مبنای سازمان برنامه و بودجه برای در نظر گرفتن فروش بیش از 600 هزار میلیارد تومان را جویا شدند؟ که توضیح دادند؛ برای ما قیمت دلار یا فروش چند میلیون بشکه نفت حائزاهمیت نیست، بلکه مسئله اصلی تحقق 600 هزار میلیارد تومان درآمد از این محل برای دولت است.

وی ادعای در نظر گرفتن رقم 85 دلار برای فروش هر بشکه نفت توسط نمایندگان بی‌اساس دانست و افزود: با این اوصاف اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه ناشی از بی‌اطلاعی است چراکه از ابتدا چشم‌اندازی برای تعیین قیمت فروش یا تعداد فروش بشکه‌های نفت در لایحه آورده نمی‌شود.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه دولت در بودجه عمومی دچار ناترازی نگران‌کننده‌ای نشده است، چراکه نفت را به میزان مناسبی فروخته و درآمدهای مالیاتی نیز دارد، اظهار کرد: ناترازی درآمدی که دولت دچار آن شده مربوط به عدم تحقق درآمدهای مرتبط به تبصره 14 به معنای فروش بنزین، گازوئیل، گاز داخلی و... است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: چندی بیش دولت متمم آورد مبنی بر اینکه مازاد فروش نفت خود را در محل تبصره 14هزینه کند که با آن مخالفت شد، بنابراین اگر درآمدهای نفتی محقق نمی‌شود چرا دولت چنین متممی آورد؟! و درخواست کرد که این درآمد را در محل تبصره 14 نیز خرج کنند؟!

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در نتیجه این درخواست دولت از مجلس نشان می‌دهد؛ مشکلی در فروش نفت و تحقق درآمدهای نفتی ندارد اما در زمینه تأمین منابع تبصره 14 دچار مشکل شده‌ است چراکه درآمدی که تاکنون از فروش محصولات مرتبط با تبصره 14 محقق شده کم بوده و با مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه فاصله معناداری دارد./

خبرنگار: مهسا واعظی

پایان پیام     

  • کد خبر : 370606
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار