خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/11 - 12:09
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
نجفی:

دولت آینده موانع پیش روی تولید مسکن را بر طرف کند/ لزوم توجه به ساخت مسکن روستایی

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس گفت: دولت آینده برای بهبود روند ساخت مسکن باید نسبت به اجرای دقیق قوانین در حوزه ساخت مسکن اهتمام داشته باشد.

ابراهیم نجفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اولویت‌های ضروری دولت چهاردهم در حوزه مسکن، گفت: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با هدف جبران کمبودها مسکن به دلیل کم کاری دولت قبل برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال برنامه ریزی کردند که بر اساس آن تاکنون روند ساخت حدود 2 میلیون 650 هزار واحد مسکونی آغاز شده و حدود 550 هزار واحد آن نیز تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شده است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه طرح نهضت ملی رویکرد مثبت دولت سیزدهم برای افزایش تولید مسکن بود هرچند ممکن است در روند اجرای آن نواقصی نیز وجود داشته باشد، عنوان کرد: طبق قانون اساسی دولت موظف به تامین خانه برای مردم بوده لذا یکی از اقداماتی که می‌تواند به روند ساخت و عرضه مسکن سرعت دهد، واگذاری زمین به صورت رایگان به بخش خصوصی با حمایت دولت است.

ویبا بیان اینکه توجه به ساخت مسکن روستایی، بخش مهمی از کمبود مسکن را پوشش می‌دهد خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 4 قانون ساماندهی و تولید عرضه مسکن تمام دستگاه‌های اجرایی و حتی شرکت های دولتی موظند زمین‌های خود را در محدوده روستاها به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند و بنیاد هم با حداقل هزینه، زمین‌ها را آماده‌سازی کرده و به صورت اجاره 99 ساله در اختیار افراد واجد شرایط و دارای فرم (ج) سبز قرار دهند. که البته متاسفانه این قانون به درستی اجرایی نشده و یکی از موانع تولید مسکن در روستاها نیز همین موضوع است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ‌قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری‌ مسکونی برای امر مسکن، گفت: استان‌ها تحلیل های متفاوتی از این قانون داشته و دستگاه‌ها هنگام مراجعه روستائیان برای دریافت پروانه، این قانون را که مربوط به محدوده شهری است به روستاها تسری می‌دهند لذا این امر هم مانعی در مسیر تولید به شمار می‌رود و در دولت آینده باید برای آن تدبیر مناسبی اتخاذ شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس عنوان کرد: یکی دیگر از موانع تولید مسکن عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مطابق با قانون جهش تولید مسکن است البته در قانون برای بانک‌های مستنکف جریمه مالیاتی با هدف ضمانت اجرایی قانون در نظر گرفته شده که باید به درستی ازسوی دولت آینده اجرایی شوند. لذا اگر دولت آینده به موارد که به عنوان موانع پیشروی تولید نام برده می‌شود توجه کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کند، روند ساخت مسکن سرعت بیشتری خواهد داشت. /

پایان پیام

  • کد خبر : 380171
کلمات کلیدی
مهدی سعدی آرانی
خبرنگار

مهدی سعدی آرانی

آخرین اخبار