خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/03/08 - 12:00
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
تربتی نژاد:

خودکفایی تولید کالاهای اساسی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: خود کفایی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و این اتفاق نیاز به برنامه ریزی منسجم بلند مدت دارد.

نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص دستور رئیس جمهور برای خودکفایی در تولید کالاهای اساسی، گفت: در حال حاضر در تولید محصولاتی مانند گندم طی سالیان گذشته به خودکفایی رسیده‌ایم، اما کماکان در تامین نیاز کشور به برخی محصولات مانند نهاده‌های دامی، ذرت، سویا، کنجاله سویا و برخی از دانه‌های روغنی نیاز به واردات وجود دارد.



افزایش بازدهی در واحد سطح راه خودکفایی محصولات کشاورزی



نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی باید سطح زیر کشت برخی محصولات کاهش داده شود، ادامه داد: در دراز مدت با اصلاح ارقام و افزایش بازدهی در واحد سطح می‌توان به خودکفایی در برخی  از محصولات کشاورزی دست پیدا کرد.












باغداری مزرعه کشاورزی




 



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خود کفایی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و این اتفاق نیاز به برنامه ریزی منسجم بلند مدت دارد، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در تولید برخی محصولات اساسی توانسته به خودکفایی دست پیدا کند.



تنها راه رسیدن به خودکفایی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی با توجه به ثابت بودن اراضی، افزایش بهره‌وری در واحد سطح است



نیاز به واردات شکر کاهش پیدا کرده است



تربتی ‎‌نژاد با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی‌های اعمال شده از سوی دولت در زمینه تولید شکر توانسته‌ایم به میزان خوبی دست پیدا کنیم و این موضوع باعث شده تا نیاز به واردات آن کاهش چشمگیری داشته باشد، عنوان کرد: در خصوص تولید و تامین نیاز بازار داخلی به برنج و دانه‌های روغن مشکلاتی وجود دارد اما میزان تولید آنها در داخل کشور روند روبه رشدی داشته است.



سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه رسیدن به خودکفایی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی با توجه به ثابت بودن اراضی، افزایش بهره‌وری در واحد سطح با استفاده از اقداماتی شامل اصلاح نژاد بذرهای استفاده شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 281410
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار