خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/27 - 15:31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
بیگی نژاد:

حتی از یک قطره منافع ملی در ماجرای میدان آرش نمی‌گذریم!

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تنها راه‌حل مشکل میدان آرش این است که طرفین به حق خود قانع باشند و مسیر دیپلماسی و همکاری را در پیش بگیرند، گفت: حتی از یک قطره منافع ملی در ماجرای میدان آرش نمی‌گذریم!

هادی بیگی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره موضع خود نسبت به میدان آرش، گفت: خباثت رسانه‌ای سبب شده است تا شبه رسانه‌ها برای جلب توجه مخاطب یا تامین نظر سفارش‌دهندگان خود اقدام به دروغ‌پردازی و وارونه‌نمایی کنند در حالی که بنده معتقدم میدان نفتی آرش بخشی از منافع ملی ایران است و ملت و دولت جمهوری اسلامی حتی قطره‌ای از سرمایه ملی کشور را به بیگانگان نخواهد داد، این سیاست، اصل و منش قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم ایران 44 سال قبل، رژیمی که منافع ملی را تقدیم‌ بیگانگان می کرد سرنگون کردند و رفتار و منش ملت و مسئولان  نظام جمهور اسلامی ایران در این مدت نشان داده که همه ما برای میهن و حفظ آرمان‌های انقلاب، از جان و خون خود می‌گذریم اما خاک و منافع ملی را به دشمن نمی‌دهیم.

وی افزود: برخی از رسانه‌های زرد در چند روز اخیر با وارونه‌سازی مصاحبه و موضع‌گیری بنده نسبت به میدان گازی آرش، این‌گونه وانمود کردند که قرار است از منافع ملی خود بگذریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بار دیگر موضع قاطع خود را درباره میدان آرش بیان می‌کنم، اظهار کرد: همچنین به دولت‌های کویت و عربستان هشدار می‌دهیم که ادامه تخلف و زیاده‌خواهی آن‌ها در مورد میدان آرش، قمار سیاسی است که خشم و قاطعیت جمهوری اسلامی را برایشان به ارمغان خواهد داشت، بهتر است به جای بیانیه دادن‌های واهی در دورهمی‌های‌تان به منافع ملت ایران احترام گذاشته و از دیپلماسی برای رفع اختلافات بهره ببرید.

بیگی نژاد در ادامه درباره ماجرای میدان آرش توضیح داد: آرش میدان گازی مشترک بین ایران و کویت است که کشف آن به سال 1346 باز می‌گردد، محل قرارگیری این میدان در نقطه‌ای است که مرز بین ایران و کویت به‌صورت دقیق تعیین نشده و از همین رو سال‌ها مورد اختلاف دو کشور بوده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: براساس مرزهای مورد قبول ایران، 40 درصد میدان آرش در آب‌های سرزمینی ایران قرار گرفته است؛ سال 2001 و در زمان دولت اصلاحات، ایران اقدام به عملیات اکتشافی در میدان آرش نمود که با طرح شکایت کویت از ایران در مجامع بین‌المللی، پروژه اکتشافی ایران متوقف شد.

وی ادامه داد: حالا پس از گذشت 20 سال عربستان و کویت بر روی بهره‌برداری مشترک از این میدان توافق کرده‌اند، با توجه به عدم تعیین حدود مرزی، سهم داشتن عربستان از میدان آرش مورد بحث است.

بیگی نژاد به راهکار حل مشکل اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که بیان کردم تنها راه‌حل این است که طرفین به حق خود قانع باشند و مسیر دیپلماسی و همکاری را در پیش بگیرند، اما اگر کشورهای سهیم در این میدان بخواهند از این مسیر سرباز بزنند، طرح دعوای حقوقی را پیگیری می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: در نهایت باید واضح، سریع و شفاف گفت که نظام جمهوری اسلامی ایران از منافع ملی کوتاه نمی‌آید، حتی اگر لازم به استفاده از قوه قهریه باشد./

مهسا واعظی

پایان پیام

  • کد خبر : 373200
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار