خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/25 - 18:02
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اعظمی مطرح کرد:

جولان آفت ذرت در جنوب کرمان؛ راهکار مبارزه به کشاورزان معرفی شده است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آفت برگخوار ذرت متاسفانه برای اولین بار وارد کشور شده و به مزارع ذرت جنوب استان کرمان خسارت سنگینی وارد کرده ، گفت: توسط مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب استان کرمان این آفت شناسایی و سموم و راه‌کارهای لازم برای مبارزه به کشاورزان ارائه شده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، اب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ورود آفت برگخوار ذرت به جنوب استان کرمان، گفت: آفت برگخوار ذرت متاسفانه برای اولین بار وارد کشور شده و به مزارع ذرت جنوب استان کرمان خسارت سنگینی وارد کرده است. ظهور آفت جدید همواره با خسارت بسیار سنگین همراه بوده و کشاورزان و کارشناسان کشاورزی در مقابله با این آفت درگیر شده‌اند.



نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آفت برگخوار ذرت توسط مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب استان کرمان شناسایی و سموم و راه‌کارهای لازم برای مبارزه غیر شیمیایی و شیمیایی موثر با این آفت به کشاورزان معرفی شده است. کشت ذرت تا آذرماه ادامه پیدا می‌کند و در اسفندماه نیز کشت مجدد انجام می‌شود امیدواریم با برنامه ریزی دقیق توسط سازمان حفظ نباتات و تخصیص بودجه با این آفت مقابله کنند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه درحال حاضر مشخص نیست که آفت برگخوار ذرت از چه طریقی وارد جنوب استان کرمان شده است، تصریح کرد: طی دو دهه گذشته مگس مدیترانه‌ای از طریق مرزهای ترکیه و یا سوسک سیب زمینی کلرادو و برگ خوار سیب زمینی وارد کشور و همه گیر شده‌اند و آفت هایی نیز همراه با بذر آلوده وارد کشور شده است.



وی اشاره به اینکه سوسک سر خرطومی خرما از پاکستان وارد سراوان و پس از 20سال کنترل در این منطقه وارد جنوب استان کرمان شد و امیدواریم به استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر و خوزستان وارد نشود، افزود: در برخورد با آفت ها قرنطینه داخلی و خارجی اعمال می‌شود و آفت برگخوار ذرت شامل قرنطینه خارجی بود و باید مراقبت می‌کردیم تا وارد کشور نمی‌شد اما اکنون باید از سرایت آن به سایر استان‌ها جلوگیری کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 370070
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار