خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/06/13 - 13:01
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اولادقباد به مناسبت هفته تعاون مطرح کرد:

جایگاه رفیع تعاون در میان بخش‌های اقتصاد ملی کشور/چالش تعاونی‌ها؛ عدم آشنایی تشکیل‌دهندگان با اصول کسب و کار

رئیس فراکسیون زنان مجلس از جایگاه دوم تعاون در میان بخش‌های اقتصاد ملی کشور خبر داد و گفت: عدم آشنایی اغلب تشکیل‌دهندگان تعاونی با اصول کسب و کار ازجمله چالش‌ها و مشکلات این بخش است.

فریده اولادقباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حضور در مراسم گرامی‌داشت هفته تعاون با حضور اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهور، نمایندگانی همچون محمدعلی وکیلی، بهروز نعمتی، سیدفرید موسوی، معصومه آقاپور و مدیران تعاونی‌های برتر، گفت: این مراسم به همت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اهداء جوایز به تعاونی‌های برتر  برگزار شد.



اشتغالزایی توسط تعاونی‌های برتر کشور



نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مراسم همچنین 143 طرح تعاونی با مشارکت 39هزار 215عضو، سرمایه‌گذاری بالغ بر 14398میلیارد ریال افتتاح شد، تعاونی‌های فوق حدود 17617 شغل ایجاد کرده‌اند و از مجموع 643 طرح افتتاح شده حدود 366 طرح معادل 57 درصد در حوزه تولید، 133 طرح معادل 21 درصد در بخش خدمات بودند، همچنین 144 طرح شامل گرایش‌های توزیعی شده و حوزه‌های مرتبط با مسکن نیز معادل 22درصد این طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. 



اشتغال و درآمدزایی تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف کشاورزی، حمل و نقل، عمران و مسکن



این نماینده مجلس افزود: در این مراسم گزارشاتی نیز از میزان اشتغال و درآمدزایی تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف همچون کشاورزی، حمل و نقل، سهام عدالت، عمران، مسکن، صنعت، خدمات، فرش دستبافت، معدن و... ازسوی فعالان و مسئولان ارائه شد.



وی مطرح کرد: همچنین گزارش جامعی از طرح‌های افتتاح شده در استان‌ها توسط معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این مراسم ارائه شد که تعداد طرح‌های تولید، سرانه اشتغال دائم، تعداد طرح‌های خدماتی از جمله مفاد این گزارش بود.



به گفته وی سابقه تعاونی در ایران به سال 1303 باز می‌گردد که به دنبال آن "قانون تجارت" نیز در سال 1314 تصویب شد و اکنون طرح اصلاح این لایحه در مجلس بررسی می‌شود.



تعاونی‌ها پس از انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای را در کشور به خود اختصاص دادند



اولادقباد توضیح داد: پس از انقلاب اسلامی به دنبال خواسته مردم برای تحقق عدالت اجتماعی، تعاونی‌ها جایگاه ویژه‌ای را در کشور به خود اختصاص دادند تا جای که در سال 1370 پس از تصویب قوانین بخش تعاونی تمامی سازمان‌ها و ادارات که به صورت موازی در این حوزه فعالیت داشتند ادغام شدند و تمامی وظایف آن‌ها به وزارتخانه تعاون محول و این وزارتخانه تفویض و سال 1371 رسما آغاز به کار کرد.











فریده اولادقباد


تلاش برای گسترش فعالیت تعاونی‌ها در سراسر کشور از آموزش



به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و هماهنگی بخش تعاون کشور مهمترین وظایف معاونت امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و این معاونت تلاش می‌کند از طریق آموزش این فعالیت را در سراسر کشور گسترش دهد.



جایگاه دوم تعاون در میان بخش‌های اقتصاد ملی کشور



ارتقاء ارزش‌افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری بخش تعاون به 45درصد ارزش‌افزوده سرمایه‌گذاری کل کشور و افزایش شاغلان بخش تعاون به 20 درصد شاغلان تا پایان برنامه پنجم ازجمله  اهداف کلان پیرامون حوزه تعاون به شمار می‌آیند



رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه جایگاه تعاون در قوانین بالادستی بسیار رفیع است، مطرح کرد: اصل 43 قانون اساسی ضمن برشماری موارد متعدد نسبت به توزیع عادلانه ثروت در جامعه تاکید دارد و اصل 44 قانون اساسی، نظام اقتصادی کشور را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌کند و حضور بخش تعاونی به‌عنوان دومین بخش اقتصاد ملی پس از بخش دولتی نشان از جایگاه و اهمیت این بخش و اطمینان دولت به مکانیزم تعاونی‌ها دارد.



جایگاه تعاون در قوانین بالادستی کشور بسیار رفیع است



وی با بیان اینکه "تحقق اهداف استراتژیک اصل 43 قانون اساسی در سند راهبردی توسعه تعاون" به‌عنوان مصوبه هیات وزیران نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: جایگاه تعاون در قوانین بالادستی کشور بسیار رفیع است چراکه در آن علاوه‌بر اهداف کیفی نظیر ایجاد چتر حمایتی از طریق تعاونی‌ها برای اقشار کم درآمد، افزایش قدرت خرید، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم نیز به اهداف کلان نیز اشاره شده است.



اولادقباد برخی از اهداف کلان پیرامون تعاونی‌ها را برشمرد و گفت: ارتقاء ارزش‌افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری بخش تعاون به 45درصد ارزش‌افزوده سرمایه‌گذاری کل کشور و افزایش شاغلان بخش تعاون به 20 درصد شاغلان تا پایان برنامه پنجم ازجمله این اهداف کلان به شمار می‌آیند.



عدم آشنایی اغلب تشکیل‌دهندگان تعاونی با اصول کسب و کار ازجمله چالش‌ها و مشکلات این بخش



وی عدم آشنایی اغلب تشکیل‌دهندگان تعاونی با اصول کسب و کار را ازجمله چالش‌ها و مشکلات این بخش دانست و افزود: از آنجا که تعاونی‌ها با رویکرد اجتماعی تشکیل می‌شوند، به دلیل نداشتن شناخت و دانش کافی تشکیل‌دهندگان نسبت به بستر اقتصادی آسیب‌هایی به این بخش وارد شده است.



عدم آشنایی اغلب از آنجا که تعاونی‌ها با رویکرد اجتماعی تشکیل می‌شوند، به دلیل نداشتن شناخت و دانش کافی تشکیل‌دهندگان نسبت به بستر اقتصادی آسیب‌هایی به این بخش وارد شده است



تشکیل تعاونی‌های نیرومند و مستقل نیازمند برنامه‌ریزی مستقل و نیرومند است



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است از آنجا که تعاونی ها سودمحور نیستند تشکیل تعاونی‌های نیرومند و مستقل نیازمند برنامه‌ریزی مستقل و نیرومند است.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، هفته تعاون از تاریخ 11 لغایت 17 شهریور ماه در تقویم رسمی کشور ثبت شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 287762
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار