خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/16 - 15:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
قادری:

تکالیف پیش‌بینی شده برای افزایش سرمایه بانک‌ها موردتوجه قرار گیرد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: بدهی دولت به بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی موجب شده که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات با مشکلاتی روبه رو شوند، که باید تکالیفی که برای افزایش سرمایه پیش‌بینی شده، موردتوجه قرار گیرد.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره پرداخت تسهیلات خرد، گفت: از آنجاکه  نرخ سود سپرده به 23 درصد افزایش یافته و نرخ تسهیلات بخش‌هایی مانند مسکن 18 درصد است، در سیستم بانکی عدم توازن رخ داده است در واقع زمانی که بانک‌ها به سپرده ها 23 درصد سود دهند اما تسهیلات خود را با نرخ 18 درصد ارائه دهند، ضرر می‌کنند از سوی  دیگر اگر دولت برای بانک‌ها خط اعتباری ایجاد کند، تورم ایجاد خواهد شد که این موضوع مشکلاتی به وجود می‌آورد، به ویژه اینکه مجلس و دولت بر مهار تورم تاکید می‌کنند با وجود این مسائل باید به تسهیلات خرد که مورد نیاز جامعه است نیز پاسخ داده شود.



نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد که در شریط فعلی بخش قابل توجهی از منابع را بتوان از طریق صندوق‌های قرض الحسنه تامین کرد اما از آنجا که از یک سو بانک مرکزی در اعطای مجوزها مشکل ایجاد کرده و از سوی دیگر بخشی از منابع قرض‌الحسنه به سمت وام ازدواج و... هدایت شده، شرایطی به وجود آمده است که به سایر نیازها پاسخ داده نشود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید راهکاری مناسب در نظر گرفته شود تا توازن ایجاد و مشکلات مردم در تامین تسهیلات خرد برطرف شود.



وی درباره بدهی دولت به بانک‌های دولتی و تاثیر پرداخت این بدهی در افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها، اضافه کرد: بدهی دولت به بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی موجب شده که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات با مشکلاتی روبه رو شوند، که باید تکالیفی که برای افزایش سرمایه پیش‌بینی شده، موردتوجه قرار گیرد و دولت بتواند از طریق واگذاری زمین، املاک و سهام خود بدهی‌ها را پرداخت کند تا هم نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها اصلاح شود و هم منابعی د ر اختیار بانک‌ها قرار گیرد تا بتوانند به مردم تسهیلات مودرنیاز را پرداخت کنند.



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: با تحقق این مهم، قدرت تکمیل طرح‌های نیمه تمام بخش‌های غیردولتی بیشتر می‌شود زیرا بانک‌ها می توانند به طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام تسهیلات دهند و گره گشایی رخ دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 367701
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار